Folketingets Transportudvalg var tirsdag forbi byggepladsen for Københavns nye busterminal.
Her præsenterede vicedirektør Trine Wollenberg og sektorchef Jens Hvid Bang sammen med Allan Klose Bak og Søren Nielsen fra FlixBus status for byggeriet.
Det blev til en god snak, og der var bred enighed blandt politikerne om, at Busterminalen har ladet vente på sig alt for længe, og at det kun kan gå for langsomt med at få den åbnet.
Dansk PersonTransport har længe arbejdet for at få åbnet busterminalen så hurtigt som muligt, men desværre ser det ikke ud til, at den åbner før 2024. Det er til stor gene for de mange buspassagerer, cyklister og busoperatører, da det betyder at det trafikale kaos i Ingerslevgade skal fortsætte endnu et år
Der var også tid til at diskutere de mange fordele ved fjernbusserne og den vigtige rolle, de spiller for sammenhængskraften i Danmark.
I 2019 benyttede 2,1 mio. passagerer sig af muligheden for at rejse med fjernbusser. Branchen blev ramt af COVID-19, der satte sit præg på 2020 og 2021 med en halvering af passagertallet, men det forventes, at de aktuelle passagertal nærmer sig tiden før den globale pandemi.
I dag betjenes 45 byer med fjernbustrafik. Forbindelserne går på kryds og tværs i landet fra Thisted til Nykøbing Falster og Ringkøbing til København, ligesom fjernbussen i årtier har været den vigtigste kollektive trafikforbindelse til Bornholm. Flere af destinationerne betjenes ikke med togtrafik og i flere tilfælde tilbyder fjernbustrafikken en direkte rejse, hvor andre kollektive trafikmuligheder kræver et skifte.
Internationalt gøres der forsøg med batteridrevne busser og brintbusser i fjernbustrafikken. Det følger Dansk PersonTransport tæt, men udviklingen af teknologierne er endnu ikke på et niveau, så fjernbusserne kan køre på det i Danmark.
Læs mere om DPTs dækning af busterminalen her:
Læs mere om byggeriet af busterminalen på vejdirektoratets hjemmeside.