En bus fyldt med flygtningebørn blev torsdag d. 6. oktober påkørt bagfra af en lastbil. Chaufføren havde bremset bussen på grund af uro blandt bussens passagerer. Herefter blev bussen påkørt at en bagvedkørende lastbil.
Ulykken har fået Claus Dahl fra Dahl Engineering, der tester og udvikler sikkerhedsudstyr, til at kritisere kommuner og trafikselskabers brug af busser, som ifølge Claus Dahl ganske vist er lovlige men ikke sikre nok.
Ulykken har også fået chaufførernes organisation 3F til at foreslå at urolige børn ledsages af en pædagog i bussen, så chaufføren kan koncentrere sig om kørslen. Det har borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Knud Kristensen (C), dog afvist er nødvendigt.
Pris ikke eneste konkurrenceparameter
I Danske Busvognmænd bifaldt man tiltaget, da den daværende transportminister, Magnus Heunicke, i november 2014 skærpede synskravene vedrørende sikkerhedsseler i busser – et tiltag der var målrettet særligt ældre busser ejet af kommunale institutioner (se artikel: Selekrav skærpes.)
Men seler gør det ikke alene og Danske Busvognmænd opfordrer da også de offentlige indkøbere af bustransport til at tænke kvaliteten ind i deres udbud af kørslen.
”Når kommuner og trafikselskaber indkøber buskørsel bør de have både kvalitet og sikkerhed for øje,” udtaler direktør i Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard. ”Det gælder i øvrigt også områder som miljø og arbejdsvilkår, så prisen ikke bliver eneste konkurrenceparamenter i udbuddene.”