20.06.2025

Stort potentiale i fleksible busløsninger

Potentialet i fleksible busløsninger som supplement til den kollektive trafik er stort. Igen i år er puljen fra regeringens landdistriktsudspil blevet udtømt – denne gang med udlodninger til fem gode løsninger fordelt over hele landet.


Fem trafikselskaber har fået tildelt i alt 20 mio. kr. til udvikling af fleksible busløsninger i landdistrikterne:

  • Nordjyllands Trafikselskab: 2,2 mio. kr. til implementering af behovsstyret transport på afgange som supplement til den eksisterende kollektive trafik i Frederikshavn Kommune.

  • Movia: 5,8 mio. kr. til test af nærbusservice på Vestmøn i Vordingborg Kommune som supplement til den nuværende busdrift.

  • Samsø Kommune: 4,2 mio. kr. til forbedringer af den behovsstyrede transport på Samsø – herunder en ny bustype, der skal give mulighed for at tage flere passagerer med i forbindelse med skolekørsel og dermed frigive kapacitet til telebussen.

  • Sydtrafik: 2,7 mio. kr. til et nyt flexstop-koncept, der skal gøre det muligt at rejse mellem to stoppesteder via eksisterende flextrafik. Produktet skal indgå i Rejseplanen.

  • Fynbus: 5,1 mio. kr. (delvist tilsagn) til pilotforsøg med bus på bestilling i erhvervsområder i Odense og Langeskov Syd i kombination med øvrig flextrafik.

Dermed er alle midlerne for 2025 allerede uddelt. En udvikling, der både vækker glæde og bekymring hos Dansk PersonTransport.

Trafikselskaberne har længe set fleksible busløsninger som et vigtigt udviklingsområde. Movia har fx allerede høstet gode erfaringer med forsøget med Nærbus i Haslev, som blev sat i drift i april 2024. Forsøget blev i januar 2025 udvidet med skole- og lørdagskørsel og i april 2025 forlænget til februar 2027 – samtidig med, at kørsel også tilbydes om søndagen.

“Det vidner om, at trafikselskaberne har fat i den lange ende, når de arbejder med de her løsninger. Derfor er vi glade for den store interesse for puljen. Til gengæld er vi bekymrede for, om midlerne slår til. I 2024 blev der søgt om 49,5 mio. kr., men kun 20 mio. kr. blev uddelt – og igen i år er puljen tømt, mens Fynbus kun har fået et delvist tilsagn,” udtaler Lasse Repsholt, sektorchef i Dansk PersonTransport.

Puljen til frivilligbusser løber kun i 2024 og 2025 og er til gengæld ikke udnyttet i nær samme grad. Her er der afsat 20 mio. kr., men kun søgt om hhv. 3 mio. kr. og 7 mio. kr. i de to år. Midlerne er søgt til at få nogle biler og busser på gaden, som efterfølgende skal drives af frivillige – en model, som Dansk PersonTransport på forhånd har været skeptisk overfor:
Sats på behovsstyret transport fremfor frivillighed

Dansk PersonTransport opfordrer derfor aftalepartierne til at allokere de resterende 10 mio. kr. fra frivilligbuspuljen til fleksible busløsninger. Det vil næsten fordoble de midler, der er til rådighed i de to resterende år – 2026 og 2027 – hvor de sidste 10 mio. kr. af puljens 50 mio. kr. skal udmøntes.

Læs mere hos Transportministeriet:
https://www.trm.dk/nyheder/2025/millioner-til-nye-busloesninger