11.12.2024

Sats på behovsstyret transport fremfor frivillighed

Fristen for at ansøge om tilskud fra regeringens puljer til transportløsninger i landdistrikterne er nu udløbet. Resultatet taler sit tydelige sprog: Mens behovsstyret transport møder stor opbakning, er interessen for frivilligbusser begrænset. Dansk PersonTransport foreslår derfor, at de ubrugte midler fra frivilligbuspuljen overføres til behovsstyret transport for at imødekomme den høje efterspørgsel.


Regeringen afsatte i august 70 millioner kroner til to puljer under landdistriktsudspillet “Sammenhæng og balance: Frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark.” Målet var at sikre bedre transportmuligheder i områder, hvor den kollektive transport er udfordret.

Puljen til behovsstyret transport, der støtter fleksible busløsninger som bus-på-bestilling, har modtaget ansøgninger for over 49 millioner kroner – mere end dobbelt så meget som de 20 millioner, der er afsat i første runde. Konceptet, hvor busser kører efter behov frem for en fast rute, er f.eks. tidligere blevet afprøvet af Movia i Faxe Kommune med stor succes.

I Dansk PersonTransport har vi længe arbejdet for udbredelsen af bus-på-bestilling. Det er et godt og professionelt produkt, der giver øget mobilitet til borgerne. De mange og store ansøgninger viser tydeligt den store interesse for konceptet, som vi gerne ser udbredt yderligere, udtaler Michael Nielsen, administrerende direktør i Dansk PersonTransport.

Til gengæld viser ansøgningerne, at puljen til frivilligbusser kun har modtaget ansøgninger for knap 3 millioner kroner – langt under de 10 millioner, der er afsat.

Det bekræfter vores bekymring om, at frivilligbaserede løsninger ikke er vejen frem for kollektiv transport. Erfaringer viser, at frivilligbusser er ustabile og dermed skaber usikkerhed for passagererne. Det står klart at forsyningssikkerheden bliver udfordret, når man er afhængig af frivillige kræfter, og bussen risikerer ikke at køre ved sygdom eller afbud. Dermed kan borgerne miste deres adgang til arbejde, fritidsaktiviteter og familie, udtaler Michael Nielsen.

Dansk PersonTransport opfordrer på baggrund af ansøgningerne til, at de ubrugte midler fra frivilligbuspuljen flyttes til puljen for behovsstyret transport. Det vil sikre, at kommuner og trafikselskaber kan styrke den kollektive transport gennem fleksible og professionelle løsninger.

Det er en oplagt chance for at investere klogt i fremtidens mobilitet i landdistrikterne – til gavn for både borgere og lokalsamfund.