22.08.2024

Gode takter i regeringens landdistriktsudspil, men dårlig idé at basere fremtidens kollektive transport på frivillighed

Regeringen har i dag offentliggjort sit landdistriktsudspil ”Sammenhæng og balance: Frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark".


Dansk PersonTransport glæder sig over, at regeringen i sit udspil sætter fokus på den vigtige rolle, som den kollektive transport spiller for velfungerende landdistrikter og sammenhængen mellem land og by. Her ser vi særligt positivt på, at regeringen nu afsætter 50 millioner kroner til en udvidelse af det succesfulde “bus-på-bestilling” koncept, som vi kender fra f.eks. nærbussen i Faxe Kommune.

Nærbusløsningen i Faxe Kommune har vist sig at være en effektiv og fleksibel løsning, hvor passagererne kan bestille bussen via en app eller telefon, og den kører kun, når der er behov. Det sikrer en økonomisk og driftsmæssig effektivitet, som passer til landdistrikternes særlige behov.

Adm. direktør i Dansk PersonTransport, Michael Nielsen, udtaler:

“Der er brug for løsninger i landdistrikterne, som er hårdt ramt i den kollektive transport efter et utal af sparerunder og buslukninger gennem mange år rundt om i kommunerne. Vi er rigtig glade for, at regeringen nu vil understøtte udrulningen af de fleksible transportløsninger med ‘bus-på-bestilling’. Erfaringerne fra Faxe Kommune viser, at man kan sikre den kollektive transport uden at gå på kompromis med forsyningssikkerheden eller den professionelle standard i branchen.”

Dansk PersonTransport har selv tidligere foreslået at udbrede koncepter som “bus-på-bestilling” sammen med en række andre initiativer til at styrke den kollektive transport i landdistrikterne. Blandt vores forslag er en gentænkning af flextransporten i Danmark, så lokale taxier får bedre mulighed for at indgå med enkeltture i systemet, hvilket ikke er muligt for nuværende. I dag oplever vi f.eks., at flexture i Odsherred ofte udføres af biler, som kan komme helt fra København eller resten af Sjælland, selvom lokale taxier kunne have klaret enkeltturen. Ved at inkludere lokale aktører kan vi optimere servicen for borgerne og samtidig styrke det lokale erhvervsliv.

Advarsel mod frivillige busser

Selvom vi ser positivt på regeringens ambition om at styrke den kollektive transport i landdistrikterne, er vi bekymrede over planerne om at integrere såkaldte frivillige busser i den kollektive transport. Erfaringer viser, at frivilligbusser ikke udgør en stabil og professionel løsning. Afhængigheden af frivillige chauffører kan føre til, at busserne ikke kører, når der er behov, hvilket skaber usikkerhed for passagererne. Desuden kan introduktionen af frivilligbusser føre til lukning af flere professionelle busruter og skabe en unfair konkurrence for lokale vognmænd.

Michael Nielsen forklarer:

”Forsyningssikkerheden bliver usikker, når man er afhængig af frivillige på præcis de tidspunkter, hvor man har brug for transporten. Hvis der ikke er nogen, der vil køre bussen, eller der er sygdom eller andet, så kører den ikke. Vi mener i stedet, at styrkelsen af den kollektive transport skal ske på et professionelt grundlag, hvor borgerne er sikret stabilitet og pålidelighed også i landdistrikterne.”

Behov for øgede investeringer i kollektiv transport

Selvom regeringens fokus på bedre kollektiv transport i landdistrikterne er rigtigt, så er der også udfordringer ved, at regeringen foreslår at løse mobilitetsproblemerne i landdistrikterne med mere privatbilisme. Her foreslår regeringen at give 17-årige lov til at køre uden ledsager, og det kan ende med at føre til yderligere besparelser i den kollektive transport.

Dansk PersonTransport mener i stedet, at der skal sættes mere fokus på at rette op på de mange års besparelser på især busruter. Her er der behov for betydelige investeringer i den kollektive transport.

“Det er positivt, at regeringen har fokus på at forbedre den kollektive transport, men der er brug for mere omfattende investeringer i alle dele af landet som DPT tidligere har foreslået. Vi bakker derfor fuldt op om et forslag fra DI og 3F om, at vi skal fordoble antallet af ture i den kollektive transport frem mod 2035, og at regeringen skal afsætte flere midler til investeringer i særligt den kollektive bustransport,” udtaler Michael Nielsen.

Ønske om dialog med ekspertudvalg og regering

Dansk PersonTransport har tidligere fremsendt en række anbefalinger til ekspertudvalget for kollektiv mobilitet i hele landet og transportminister Thomas Danielsen og ser frem til en konstruktiv dialog med transportminister Thomas Danielsen og minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin, om implementeringen af regeringens nye landdistriktsudspil.

“Vi ser frem til at bidrage med vores viden og erfaringer i arbejdet med at styrke den kollektive transport i hele landet. Vi håber på en god dialog med regeringen og ekspertudvalget, så vi sammen kan finde de bedste løsninger for borgerne også i landdistrikterne,” afslutter Michael Nielsen.

Hele Dansk PersonTransports forslag til fremtidens kollektive transport kan læses her – https://www.danskpersontransport.dk/nyheder/dpt-viser-vejen/.