Emissionsfri kørsel udvikler sig i høj hastighed, og vi er i Danmark førende i implementering af elektriske busser.
Selv har Poul 76 elbusser, men startede ud med to stk. for 7 år siden som et forsøg – et forsøg som i Anchersens tilfælde har været en succes. Ifølge ham kræver det dog grundige overvejelser før man skifter hele sin flåde ud.
Først og fremmest må man overveje sin virksomhedstype. Med hensyn til de mindre operatører påpeger Anchersen især prisen på elbusserne som en udfordring: “En elbus er dobbelt så dyr som en dieselbus, og der er slet ingen tvivl om, at det er svært for den lille operatør med 20-30 busser at finansiere omstillingen“. Andre udfordringer ved omstillingen til el, omhandler adgangen til drivmiddel – et problem der heldigvis bliver mindre og mindre.
Aktuelt er det især bybusser der bliver udskiftet med eldrevne busser. Her er lettere at oplade og er desuden billigere i drift. Turistbusområdet omstilles ikke i samme tempo men Poul Anchersen er ikke i tvivl, alle busser hos Anchersen bustransport skal udskiftes med elbusser – også turistbusserne:
“Der er lige nu kun en enkelt eldreven bus, der kan leve op til de krav, vi stiller til en turistbus, og den er bygget i Kina. Det er ikke dårligt, men jeg tror at europæiske busser overhaler de kinesiske inden for 12 – 15 måneder”, lyder dommen.
Læs hele Poul Anchersens guide i det nyeste nummer af Mobilitet, på side 20-24.
4 spørgsmål du bør stille dig selv før køb af elbus:
Læs hele artiklen og magasinet online her