08.06.2023

I Aalborg kører alle busserne på el 7 år tidligere end forventet

Aalborg opnår grøn målsætning syv år tidligere end forventet. Nu er tiden kommet til at gøre bustrafikken endnu mere attraktiv for aalborgenserne og fremtidssikre byen med grøn mobilitet og flere buspassagerer.


Den sidste dieseldrevne bybus i Aalborg er nu blevet afløst af en elbus. Det betyder, at byens bustrafik nu er emissionsfri – en målsætning som først var forventet at blive opfyldt i 2030.

De 121 elbusser, hvoraf 14 af dem er de ekstra lange Plusbusser , der kører i BRT-spor sparer byen for 7000 tons CO2 årligt. Samtidig er de betydeligt mere støjsvage og afhjælper sundhedsskadelig støjforurening. Sidst men ikke mindst hjælper de nye busser på trængsel på vejene, da der kan transporteres flere passagerer i de nye Plusbusser – 153 passagerer pr. bus helt præcis.

”Det er flot, at Aalborg og Nordjyllands Trafikselskab har fået udrullet elbusserne i hele byen. Det er også danmarkshistoriens største busudbud, der er endnu et vidnesbyrd om en meget stærk model for udbud, konkurrenceudsættelse og samarbejde i den kollektive bustrafik. Når det er sagt ligger der også store udfordringer foran Aalborg Kommune, Nordjyllands Trafikselskab og TideBus, der driver busserne,” udtaler sektorchef for rutekørsel Lasse Repsholt og uddyber:

”Inflation og stigende energipriser har presset omkostningerne op, og samtidig er passagererne i Aalborg ikke vendt tilbage til busserne for fuld styrke. Vi håber derfor, at de tre parter arbejder lige så hårdt og målrettet med opgaven om at gøre den kollektive bustrafik endnu mere attraktiv og tiltrække flere passagerer i de kommende år. Det vil på én gang styrke både byen og bustrafikkens økonomi.  Aalborg kan gøre meget ved at prioritere udviklingen af byrummet og udviklingen af den grønne mobilitet.”

“De tre parter – byen, trafikselskabet og operatøren (TideBus Danmark) – har aftalt en partnerskabsmodel, hvor de arbejder i fællesskab om flere og mere tilfredse kunder i den kollektive trafik. Dette partnerskab har allerede båret frugt, så vi er mange der er spændte på at se de fremtidige resultater af dette samarbejde,” afslutter Lasse Repsholt.

Danmarks første rigtige BRT-forbindelse kan benyttes fra den 23. september 2023.

Læs meget mere om Aalborgs strategi i DPTs magasin Mobilitet nr. 06 fra oktober 2022