I oktober 1967 oprettede Jørgen Andersen som 23-årig en bybuslinje i Ballerup med én bus. Sidenhen drev han forretning indenfor lokal og regional kollektiv bustrafik igennem en meget lang periode præget af stor udvikling i danskernes transportvaner og ikke mindst mangfoldige omorganiseringer mellem kommuner, amter, regioner, trafikselskaber og operatører. Jørgen Andersen var tæt involveret i denne udvikling – og med succes – helt indtil juni 2007, hvor det det firma han var medstifter af – City-Trafik – blev solgt til franske Keolis. Sidenhen har den navnkundige Bornholmerbussen samt forskellige andre buslinjer til f.eks. Malmö præget Jørgen Andersens virke.
Idérigdom og parathed…
Kollektiv Trafik Forum giver i en nekrolog – udarbejdet af Thomas de Laine – Jørgen Andersen dette skudsmål.
”Idérigdommen og paratheden til at sige systemet imod gjorde naturligvis Jørgen Andersen både berømt og berygtet, og der er næppe nogen, der har kunnet bakke ham helhjertet op i hver eneste sag. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at flere folk hos HT og diverse myndigheder til tider har fundet den åbenmundede vognmand decideret irriterende.
Jørgen Andersen havde til gengæld både person og passion i sit virke. Hans entusiastiske forhold til transport var stort, og selvom DSB til tider var mål for hans hårde kritik, havde vognmanden faktisk etableret sin egen lille smalsporsjernbane, Stormose Jernbane, i baghaven i Smørumnedre. Han drev derudover Restaurant Kongemosen, også i Smørum.”
…gavn for blandt andet Øresundsregionen
Bornholmerne og Øresundsborgerne var med rette glade for Jørgen Andersen. Det kom blandt andet frem da han i 2011 blev overrakt Øresundsbroens Ildsjælepris.
”En mand, der aldrig giver op. Og en iværksætter ud over det sædvanlige. I årevis har Jørgen Andersens busser kørt danskere og svenskere mellem København og Skåne. En forretning, der tog tid om at skabe overskud. I dag kører over 20.000 passagerer med rute 999 mellem København og Malmø hver måned. Jørgen Andersen har gjort meget for Øresundsregionen gennem sit utrættelige arbejde med sine Gråhundsbus-ruter mellem København og Malmø, Ystad og Sturup. Allerede inden broen åbnede var Jørgen Andersen visionær og hvor andre så grænser, så Jørgen Andersen muligheder. Han er en sand entreprenør, der brænder for sin forretning og altid har nye ideer til at udvide den. Derfor skal Jørgen Andersen tildeles Øresundsbrons Ildsjælepris 2011.”
”Dette billede stemmer fuldt ud overens med vores oplevelse af Jørgen Andersen som medlem af Danske Busvognmænd og sidenhen Dansk PersonTransport. Loyalt medlem af foreningen med høje forventninger til, hvad busbranchen kan levere og og hvordan brancheforeningen skulle støtte dette arbejde. Hvis han tog ordet på de årlige generalforsamlinger – hvilket han ofte gjorde– kunne man være sikker på at få klar besked om, hvad der forventedes men også et glimt i øjet og et klap på skulderen,” fortæller Lasse Repsholt, sektorchef for Dansk PersonTransport.
Jørgen Andersen blev 78 år gammel.