cabotage
|10.06.2020Aftalen om Vejtransport, der blev indgået i december sidste år, er nu blevet vedtaget som lov. Det betyder, at udenlandske busselskaber, der kører cabotage i Danmark, ikke længere kan udføre social dumping, men skal aflønne deres chauffører på niveau med repræsentative danske overenskomster.
”Det er et stort skridt i retning af fair konkurrence, da lønnen sammen med manglende momsbetaling har været de to områder, hvor de udenlandske busser for alvor har snydt på vægten,” siger Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport.
Anmeldelsesordning
I praksis oprettes en ny anmeldelsesordning for udenlandske virksomheder, hvor de skal anmelde deres kørsler, så de danske myndigheder har mulighed for at kontrollere, om virksomhederne overholder de danske krav om aflønning. Anmeldelsespligten for udenlandske transportvirksomheder skal gælde for cabotagekørsel inden for bus- og godsområdet. Anmeldelsespligten skal foretages senest på det tidspunkt, hvor kørslen påbegyndes. Udenlandske transportvirksomheder skal anmelde følgende oplysninger:
Arbejdet hårdt
Dansk PersonTransport har presset hårdt på igennem længere tid for at få stoppet den sociale dumping og er naturligvis meget tilfredse med, at vi er blevet hørt. Det væsentligste er nu at sikre håndhævelsen, og i den forbindelse har Dansk PersonTransport haft møder med f.eks. beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard for at få sat håndhævelsen højt på dagsordenen. Blandt anbefalingerne var blandt andet, at kontrollen kunne ske via politiets nummerpladegenkendelse. Det bliver eksempelvis miljøzonereglerne.
Den nye lov træder i kraft, når den nye meldeplatform for de udenlandske vognmænd er i luften 1. januar 2021. Dansk PersonTransport fortsætter samarbejdet om at få lavet den bedste og mest effektive kontrol.