Det finske taxiforbund Suomen Taksiliitto var i år vært for det årlige møde, hvor Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige mødes. Der var vigtige emner på dagsorden, som udviklingen i de enkelte landes regulering af taxierhvervet, den grønne omstilling og det nye Europa-Parlaments prioriteter. Særligt taxireguleringen var i fokus på det nordiske møde, hvor en tur ud i gaderne i Helsinki viste, hvordan taximarkedet har udviklet sig efter Finland har lavet et stort set fuld liberalisering af taxierhvervet.
Ved hovedbanegården blev den nordiske delegation mødt af lange rækker af gamle diesel taxier, mange uden skiltning og chauffører uden uniform.
Det er på ingen måde et taximarked som vi er stolte af fortalte direktøren fra det finske taxiforbund Annukka Mickelsson:
– Vi oplever, at mange kunder bliver snydt med priser og kommer til at betale meget mere for en taxitur end forventet. Der er i det hele taget en stor utryghed ved at tage en taxi, da der er meget lidt kontroludstyr i og få krav til chaufføren.” Derfor arbejder det finske taxiforbund på at få genoprettet kravene til taxierhvervet, hvor der bliver indført regler, der skaber forbrugersikkerhed og kontrol af skattebetalinger.
Den norske delegation kunne genkende billedet fra Finland og kan efter en lignende liberalisering i Norge hilse velkommen, at der igen bliver indført en række regler for at udføre taxikørsel i Norge.
Visse krav er indført og flere kommer efter, at et udvalg nedsat af den norske regering har set på taxireguleringen ud fra emner som taxier i hele landet, krav til taxameter og kontrol af betalinger, krav om tilknytning til central, arbejdsforhold og tilsyn med erhvervet. Mange af anbefalingerne læner sig op ad den danske taxilov.
– Det er meget værdifuldt at mødes på tværs af de skandinaviske grænser og udveksle erfaringer siger Trine Wollenberg.
I de nordiske lande oplever vi næsten samme udfordringer med et politisk behov for at ændre og liberalisere taxierhvervet, som stort set viser sig at slå fejl hver gang. Jeg oplever også, at taxierhvervene i de nordiske lande udvikler sig både på den grønne dagsorden og den teknologiske og ikke mindst har taxierne i alle lande stor samfundsmæssig værdi.