Taxikørsel
|31.05.2018Uber trak sig ud af Danmark i foråret 2017 efter store protester mod selskabet, men nu vil Uber vende tilbage til Danmark. I den forbindelse har Uber de seneste uger optrådt i en række danske medier, hvor Ubers talsmand, Kristian Agerbo, har fortalt at Uber har lært af fortiden og er klar til at genoprette tilliden. Dette ved at indføre en forsikringsordning til chaufførerne samt ved at indgå en aftale i tråd med den, som Airbnb netop har indgået i Danmark, der pålægger den digitale kørselstjeneste at indberette indtjening til skat.
Men som dagbladet Information kan berette, så vækker Ubers bekendtgørelse dog en vis portion skepsis hos både Dansk Taxi Råd og Socialdemokratiet, som tidligere har været kritiske over for den digitale kørselstjeneste. Dansk Taxi Råd hæfter sig blandt andet ved, at Uber ønsker at forhandle om den nye taxilovgivning på en række punkter.
Vil Uber igen forhandle om dansk lov?
”Betyder det så, at de rent faktisk vil drive taxiforretning i Danmark på lige vilkår med vores medlemmer? Eller er det bare endnu en charmeoffensiv, hvor de ønsker at forhandle om betingelserne for, at de kan komme tilbage” lyder det fra direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.
Hun bakkes i Information op af Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn. Han siger, at Ubers nye linje ”isoleret set er sympatisk”. ”Men det ændrer bare ikke ved, at de først kan komme til at køre i Danmark, når de lever op til de regler, der er,” siger han. Og det er ifølge ham stadig tvivlsomt efter talsmand Kristian Agerbos seneste udmeldinger.
”De gange vi har talt med dem og haft møder, så har det vist sig, at de gerne vil lave noget i lovgivningen om og gå på kompromis. For eksempel med kravet om, hvordan bilerne skal indrettes for at blive godkendt til taxikørsel,” siger han.
Direkte adspurgt om det ikke er, at Uber vil forsikre deres chauffører svarer Rasmus Prehn. ”Ja, og det er også fint. Men det er jo ikke sådan, at man kan begå et bankkup, og så kommer man med en stor flot buket blomster bagefter, og så er alt godt. Reglerne er der, og hvis de vil tilbage, så må de køre efter dem”.
Dansk Taxi Råd er også kritiske.
”Det virker meget udansk at melde ud, at man gerne vil drive virksomhed i landet, men man vil bare lige have dem til at ændre lovgivningen først. Da man forhandlede om taxiloven kom man politisk frem til, at en app ikke kan fungere på samme måde i forhold til at sikre skattebetalinger, fordi en app kan slukkes” siger Trine Wollenberg og påpeger, at taxiloven først lige er trådt i kraft.
Både S og DF er skeptiske
Hun bakkes op af Rasmus Prehn (S):
”Hvis Uber siger, at de vil betale skat, så skal de acceptere, at det er med et taxameter. Det er, fordi al erfaring viser, at den anden løsning ikke har været sikker nok i forhold til skattebehandlingen”.
Heller ikke Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen mener, at der er behov for at lave en Airbnb aftale med Uber.
”Det bliver der ikke noget af. Det her er Uber i en nøddeskal. Nu øjner de en chance for at lave alle deres tricks og numre en
gang til ved at forsøge at få en særaftale”
Adspurgt i Politiken, hvorfor Uber ikke kan få en aftale, når Airbnb kan, svarer Kim Christiansen
”Hvorfor skulle de have det? Vi har en taxilov, og den skal overholdes, og længere er den ikke”, siger Kim Christiansen og fortsætter: ”Jeg har ingen tillid til, at Uber nogensinde kommer til at overholde den danske taxilovgivning”.
Mens både S og DF har givet Ubers ambitioner om at vende tilbage til Danmark en relativt kølig modtagelse, så har flere ministre og senest statsminister Lars Løkke Rasmussen budt Uber velkommen tilbage, hvis altså de kan passe ind i den danske model.