26.02.2024

Transportbranchen elsker seniorer, men rigide regler står i vejen for flere

”I dag er der mange, der faktisk ønsker at fortsætte deres arbejdsliv, men som ikke får muligheden på grund af den høje egenbetaling, som de bliver stillet over for, og det er synd for i transportbranchen kan vi ikke få nok af seniorer”, skriver DPT's kommunikations- og turistsektorchef, Jens Hvid Bang, i Avisen Danmark.


Indlæg bragt i Avisen Danmark den 26. februar 2024

DEBAT: I nogle brancher diskuterer man, hvordan seniorer taber deres værdi på arbejdsmarkedet i takt med at de bliver ældre. Sådan er det ikke i transportbranchen. Her har vi knækket koden til et længere arbejdsliv og livserfaring og anciennitet er nøglen til nye muligheder. I busbranchen er mere end 60 procent af vores chauffører over 55 år og næsten en fjerdedel over 65 år. Vi har flere chauffører, der er godt oppe i 70’erne og 80’erne, og som på alle måder er ”still going strong”. De er guld værd for vores branche. Vi kunne slet ikke klare os uden dem. Chaufførerne er også glade for at være i branchen i mange år, ligesom vi ofte hører fra de chauffører, der kommer ind i branchen med et langt arbejdsliv bag dem, at de aldrig har været så glade for et job, som de er for chaufførjobbet.

Selvstændigheden, ansvaret, friheden og den sociale interaktion, der følger med jobbet, tiltrækker mange, og vores erfarne chauffører spænder over alt fra tidligere politifolk til skolelærere, skuespillere og direktører, som har valgt at fortsætte deres arbejdsliv hos os, og det er vi dybt taknemmelige for.

Vi står nemlig klar med åbne arme, når mennesker har brug for at lave et sporskifte i deres karriere. Vi betragter faktisk os selv som verdensmestre i det, og derfor ser vi også flere seniorer i branchen som en løsning på den aktuelle mangel på arbejdskraft. Vi mangler aktuelt 1.000 buschauffører i Danmark, men vi står med et paradoks. Flere seniorer vil gerne fortsætte på arbejdsmarkedet, men de har måske ikke muligheden for at fortsætte i deres nuværende branche og søger hen mod chaufførhvervet. Her spænder de gældende AMU-regler ben for mange af dem.

Det er nemlig sådan, at der følger en egenbetaling med, når man ønsker at blive chauffør. Der skal både tages stort kørekort og en kvalifikationsuddannelse, og her er reglerne sådan, at egenbetalingen i AMU-systemet afhænger af uddannelsesniveau og er meget højere, hvis man har en videregående uddannelse. Det rammer mange seniorer, og det giver ikke mening, når der er tale om folk, der har udtjent deres værnepligt i deres oprindelige branche, og deres uddannelse er 20, 30 eller sågar 40 år gammel. Det er mennesker, der stadig ønsker at bidrage til fællesskabet ved at tage et job som chauffør, selvom de med god samvittighed kunne læne sig tilbage og nyde deres otium.

Derfor foreslår vi, at man politisk sænker eller helt fjerner egenbetalingen for omskoling til chauffør for seniorer. Det vil ikke blot adressere vores akutte mangel på arbejdskraft, men også sende et klart signal om, at vi på det danske arbejdsmarked værdsætter og har brug for bidrag fra alle aldre.

I dag er der mange, der faktisk ønsker at fortsætte deres arbejdsliv, men som ikke får muligheden på grund af den høje egenbetaling, som de bliver stillet over for, og det er synd for i transportbranchen kan vi ikke få nok af seniorer.