21.05.2025

Tillægsaftaler om lønindeks for trafikselskaberne i Vestdanmark

Efter aftale med DPT indgår trafikselskaberne i Vestdanmark nu aftaler om skift af delindeks for løn i omkostningsindekset. Aftalerne mindsker risikoen for at busselskaberne igen kommer i en situation med kraftig underkompensation for lønudviklingen. En underkompensation på 90 til 100 mio. kr. der stammer fra lønudviklingen i 2023 og 2024 vil dog fortsat forringe busselskaberne økonomi de næste mange år.


På baggrund af den voldsomme inflation i 2022 blev der aftalt historisk store lønstigninger i overenskomsterne for 2023 og 2024. Disse lønstigninger blev på grund af en teknikalitet hos Dansk Statistik, ikke afspejlet i det omkostningsindeks for løn (ILON12) som siden 2010 er blevet benyttet til regulering af kontrakter om buskørsel. Mens buschaufførernes løn skød i vejret med 5,0 pct. og 4,7 pct. i de to år blev lønnen i kontrakterne kun reguleret med 3,6 pct. pr. år. Siden januar 2024 har Dansk PersonTransport, sammen med DI Transport, været i dialog med først Trafikselskaberne i Danmark og siden de enkelte trafikselskaber om at håndtere denne problemstilling.

Dialogen har ført til, at der er blevet aftalt at ændre omkostningsindekset for løn fra ILON12 til SBLON1 i de eksisterende omkostningsindeks. Det skete med virkning fra 1. januar 2025 i Movias område og i øjeblikket indgås der aftaler om et skifte for trafikselskaberne i Vestdanmark, der vil få virkning fra den 1. juli 2025. Tillægsaftalerne kompenserer desværre ikke fuldt ud for den forskel i omkostningsindekset, der opstod på baggrund af den kraftige lønstigning i 2023 og 2024, så omkostningsindekset modsvarer fortsat ikke de reelle udgifter for buskørsel, hvilket er frustrerende for alle i branchen. På trods tillægsaftalerne vil der fortsat være en underkompensering på 90 til 100 mio. kr.  i den kollektive bustrafik. Til gengæld mindsker tillægsaftalerne, efter Dansk PersonTransports opfattelse, risikoen for, at en tilsvarende situation opstår igen, da SBLON1 historisk set har været et mere retvisende delindeks for løn.

Trafikselskaberne har valgt, at tillægsaftalerne kun skal indgås for bustrafikken. DPT og DI Transport er dog sammen med trafikselskaberne, i gang med at få udarbejdet et nyt omkostningsindeks for flextrafikken som også blandt andet har til formål at skifte delindeks for løn.

Hvis der er DPT medlemmer der mener de burde have modtaget tilbud om tillægsaftale og endnu ikke har hørt fra trafikselskabet de kører for, skal de kontakte DPT’s sekretariat hurtigst muligt, som så vil undersøge sagen nærmere.