Taxibranchen plages af asiatiske pirattaxier
Taxibranchen oplever i stigende grad problemer med asiatiske pirattaxier, der befordrer asiatiske turister i Københavnsområdet. Dansk PersonTransport efterlyser en øget politiindsats for at komme problemet til livs.
22 maj 2019

Fagbladet 3F har netop bragt en historie om svensk indregistrerede Mercedes’er med asiatiske chauffører, der fragter asiatiske turister rundt i Hovedstadsområdet. Kørslen er ulovlig og problemets karakter er voksende, hvilket presser branchen og koster danske chaufførjobs.

Vicedirektør i Dansk PersonTransport, Trine Wollenberg, udtaler: “Det ligner en asiatisk udgave af Uber med ulovlig kørsel og unfair konkurrence, som koster omsætning for vognmændene. Det betyder også, at chauffører mister deres levebrød. Vores medlemmer oplever endda en stigning i antallet af biler. De kører fra lufthavnen, turistattraktioner, hoteller og krydstogtskibe. Det er regulær taxikørsel, som ikke må udføres i udenlandske biler uden tilladelse ifølge taxilovgivningen.”

Politianmeldelser skal vække myndighederne op
Da kørslen er ulovlig er den strafbart jævnfør den eksisterende taxilovgivning. Derfor opfordrer Dansk PersonTransport chauffører til at politianmelde alle de asiatiske pirattaxier, som de møder på deres vej. Foreningens forhåbning er, at dette vil få myndighederne til at tage aktion og tage gerningsmændende på fersk gerning.

“Loven er klar. Man skal være i besiddelse af en tilladelse for at køre taxikørsel. Bøderne er på op til 35.000 kroner første gang, man bliver taget i ulovlig taxikørsel. Det burde være noget, der kan mærkes. Vi presser hårdt på for at få politiet til at sætte ind. Det vil vi også meget gerne have politikerne til at bakke aktivt op om, og vi forventer at vedvarende politianmeldelser af denne ulovlige kørsel vil tilføre ekstra pres,” lyder det fra Trine Wollenberg, som fortsætter:

“Det er på tide, at myndighederne intensiverer indsatsen mod disse pirattaxier, der tydeligvis udfører organiseret og ulovlig kørsel. Der har desværre ikke været tilstrækkelig kontrol på området, og konsekvenserne bliver kun større, jo længere tid der går. De danske taxiselskaber bliver mere og mere pressede, og potentielt kan dette medføre tab af en masse danske arbejdspladser.”

S og DF bakker op om en øget politiindsats
Transportordfører for Socialdemokratiet Rasmus Prehn er enig i, at der skal tages hånd om problemet og mener, at politiet skal mere på banen, så der kan blive slået hårdt ned på dem, der undsiger sig den gældende lovgining.

“Ulovlig kørsel skal stoppes. Det er konkurrenceforvridende, underminerer den danske taxibranche og koster chaufførjob. Politiet må på banen med øget kontrol og tjekke bilerne, så vi ved, om de overtræder taxilovgivningen, og om der eventuelt er brug for en skrappere regulering,” lyder det fra transportordføreren.

Også hos Dansk Folkeparti vækker de mange asiatiske pirattaxier bekymring, og partiets transportordfører er ikke bleg for at sammenligne situationen med den, som branchen stod overfor med Uber.

“Det her er jo ren Uber om igen. Vi vil ikke have det svineri med pirattaxier, sorte penge og unfair konkurrence. De har hverken tilladelse til at køre taxi, taxikørekort eller taxameter i bilerne. Politiet skal tage det her alvorligt sammen med told og skat,” siger han og afslutter:

“Vi har lavet en lovgivning, der beskytter chaufførerne, og så er det den nemmeste sag af verden for politiet at stoppe de ulovlige taxier, som de får serveret på et sølvfad.”

Det glæder Dansk PersonTransport, at Socialdemokratiet og DF allerede har givet udtryk for, at der skal føres mere kontrol med de asiatiske pirattaxier. Nu vil foreningen arbejde for, at ønsket om mere kontrol bliver gjort til virkelighed.