Det er dyrt at spare på den kollektive bustransport, og det er danskerne, der kommer til at betale regningen.
Billetpriserne stiger, busruter lukkes, og borgerne får et dårligere tilbud.
Inflation og stigende energipriser har øget omkostningerne til den kollektive bustransport, men regeringen afviser at tilføre flere midler.
Resultatet? Flere tvinges over i bilerne, og det er dyrt for danskerne.
FDM har tidligere beregnet, at det koster mellem 65.000 og 100.000 kroner om året at eje en bil.
Faktisk er biludgifter den næsthøjeste post i danskernes husholdningsbudgetter – kun overgået af boligudgifter.
Her må vi ikke glemme de 1,2 millioner danske familier uden bil. De er afhængige af kollektiv transport for at deltage i samfundet og opretholde livskvaliteten.
Hvis bare en fjerdedel af dem skal ud at anskaffe sig en bil, vil det betyde øgede årlige omkostninger på op mod 30 milliarder kroner årligt for familierne.
Det er ikke den rigtige løsning.
Derfor er det nu, at vores beslutningstagere skal handle ansvarligt og prioritere at sikre den kollektive bustransport.
Ellers bliver samfundet skævvredet, og vi får skabt et a- og b-hold, hvor bilen bliver adgangsbilet til at tage del i samfundet.
Læs hele indlægget hos Altinget her.