Turistkørsel

|30.08.2019

Skattestyrelsen skruer op for kontrollen af udenlandske busser

Skattestyrelsens seneste kontrolaktion mod udenlandske busser, denne gang i Helsingør, afslører endnu en gang, at flere af de udenlandske busselskaber ikke er momsregistrerede. Dansk PersonTransport kalder på øget kontrol og skærpet lovgivning.


Skattestyrelsen var onsdag den 28. august på kontrolaktion i Helsingør, og igen blev der konstateret busser, som ikke var momsregistrerede.

”Det er meget positivt, at Skattestyrelsen har lyttet til vores kritik af, at kontrollen ikke sker regelmæssigt. Nu håber vi, at der er igangsat en indsats, så der bliver fulgt op med løbende kontroller, så de udenlandske busselskaber ikke bare ser det som en lille ekstra årlig udgift, at de får en bøde et par gange om året,” siger Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport.

Stadig behov for massivt kontroltryk
Selvom det tilsyneladende går i den rigtige retning med momsregistreringen, er der en del usikkerhed forbundet med dette. Kontrollen giver blot et øjebliksbillede, da de udenlandske chauffører er flittige til at advare hinanden, så de chauffører der ikke har rent mel i posen bliver væk. Dermed er det kun de busser, som allerede er på stedet, der bliver kontrolleret. Det betyder i praksis, at nogle turister ikke får set Amalienborg eller Kronborg, men også at kontrollen skal gentages mange gange for at have nogen reel effekt.

”Det er stadig helt uforståeligt, at Skattestyrelsen ikke bruger deres beføjelser fuldt ud. Hvis en dansk bus blev stoppet, og det viste sig, at virksomheden ikke var momsregistreret, er jeg ikke i tvivl om, at den havde fået kørselsforbud, indtil det var på plads. Det er stadig en positiv særbehandling på bekostning af lovlydige danske busvognmænd. Og selv hvis de er registreret kan vi tvivle på, om de betaler moms af hele deres omsætning,” siger Michael Nielsen.

En varig løsning kræver lovændring
Den løsning som effektivt vil kunne sætte en stopper for de udenlandske bussers sociale dumping og unfair konkurrence er en ændring af loven, så de udenlandske busselskaber er nødt til at betale deres chauffører en løn, der svarer til danske løn- og arbejdsvilkår, samt et massivt og løbende kontroltryk, der sikrer, at de udenlandske busselskaber både betaler den lovpligtige moms og registrerer deres medarbejdere som udstationerede i RUT.

”Samtidig kunne der med fordel skabes en cabotagelogivning, lig den for lastbiler, der sikrer, at de udenlandske vognmænd kun kan operere i et meget begrænset tidsrum på få dage i Danmark i stedet for de nuværende buscabotageregler, hvor de er permanent i Danmark,” siger Michael Nielsen.