Taxikørsel

|14.11.2018

Selvkørende taxier

San José skal være pilotby for automatiseret taxikørsel.


Et bredt politisk flertal i Folketinget stemte sidste år for transportminister Ole Birk Olesens (LA) lovforslag, der åbner for en forsøgsordning med selvkørende biler i Danmark, der dermed bliver tilladt på de danske veje i en forsøgsperiode under kontrollerede vilkår.

Og netop omkring selvkørende biler sker der ting og sager i San José ved sydbredden af San Francisco Bay i Silicon Valley den tredjestørste by i Californien med mere end en million indbyggere. Det er planen, at storbyen i starten af anden halvdel af 2019 skal være pilotby for test af den app-baserede fuldautomatiske og førerløse (SAE Level 4/5) personkørselstjeneste, der for nylig er blevet annonceret af Bosch og Daimler. De tre parter har i den forbindelse underskrevet en hensigtserklæring. Bosch og Daimler vil stille tjenesten til rådighed for udvalgte kunder med automatiserede Mercedes-Benz S-klasse-biler. Testområdet befinder sig langs færdselsåren San Carlos Street/Stevens Creek Boulevard mellem centrum og det vestlige af San José. Med en forventet befolkningstilvækst på 40 % inden de næste to årtier står storbysregionen over for stigende udfordringer – også når det gælder bytrafikken. Derudover vil San José forberede sig på en fremtid med autonome biler på gaderne.

Automatiserede biler gør urban mobilitet mere attraktiv
App’en, der drives af Daimler Mobility Services vil vise, hvordan mobilitetstjenester som fx delebiler (car2go), samkørselstjenester (mytaxi) og multimodale platforme (moovel) kan forbindes på intelligent vis. Testdriften vil give oplysninger om, hvordan fuldautomatiske og førerløse biler kan integreres i et multimodalt transportnet. Det er hensigten at levere en ukompliceret digital oplevelse, hvor udvalgte brugere har mulighed for at bestille en selvkørende bil, overvåget af en sikkerhedsfører, fra et defineret afhentningssted og køre automatisk til deres mål.

Med deres udviklingssamarbejde om fuldautomatisk og førerløs kørsel (SAE Level 4/5) i bymæsigt miljø ønsker Bosch og Daimler at forbedre trafikflowet i byerne, øge sikkerheden på vejene og levere en vigtig byggesten til fremtidens trafik. Teknologien vil bl.a. gøre delebilsordninger mere attraktive. Desuden giver fuldautomatisk og førerløs kørsel folk mulighed for at udnytte tiden i bilen optimalt, mens de er sikkert på farten, og det giver nye mobilitetsmuligheder for folk uden kørekort