Coronavirus
|14.03.2020Opdateret den 19. marts 2020
Orientering til virksomheder der kører specialkørsel
Mange medlemmer i DPT har en kontrakt med enten trafikselskaber om flextrafik eller en kommune. I takt med at det offentlige Danmark har lukket for skoler, uddannelsesinstitutioner, dagtilbud og behandlinger har I fået rigtigt meget kørsel – måske det hele – reduceret. I første omgang for en 14-dages periode; måske længere.
Uanset varigheden af den nuværende sundhedskrise og de juridiske betingelser, der gælder for dine kontrakter med den offentlige myndighed, skal du være opmærksom på at begrænse dine omkostninger.
Det drejer sig primært om medarbejderne og lønomkostningerne.
Du skal følge løbende med i udviklingen og de nyheder, der kommer fra din arbejdsgiverforeningerne; DI og Dansk Erhverv og selvfølgelig AKT, TA, ATV, ATD, ATAX og KA, eller hvor du må have et tilknytningsforhold om arbejdsgiver.
Her kommer der udmeldinger om, hvordan du kan håndtere situationen i forhold til de ansatte.
Vær særligt opmærksom på:
Du skal tage de beslutninger, der sikrer din virksomheds fremtidige overlevelse.
Læs mere: www.di.dk og www.danskerhverv.dk samt nyheder fra din arbejdsgiverforening. Kontakt arbejdsgiverforeningen for konkret rådgivning om ovenstående virkemidler.
Dine kontrakter indeholder bestemmelser om leverancer, opsigelser, ændringer, justering af kørselsomfang og force majeure. Det har betydning for, hvordan du står rent juridisk.
Bemærk:
1. Det er sandsynligt, at din ordregiver (trafikselskab eller kommune) har meddelt, at de ikke har brug for kørsel eller kun ønsker kørsel i begrænset omfang i de kommende uger. Nogle ordregivere har henvist til en force majeure situation – andre har ikke.
Dette skal du gøre:
Tag kontakt til:
Kontrakter med trafikselskaberne om flextrafik findes i mange udformninger. Navnlig kontrakter om kørsel i variabelt omfang er vanskelige at håndtere i den nuværende situation, da de jo er indgået “uden garanti for kørselsomfanget.”
Dansk PersonTransport vil gå i dialog med trafikselskaberne, kommunerne og regionerne om, hvordan disse kontrakter og aftaler kan håndteres, så der stadig vil være vogne og mandskab til rådighed, når børn, patienter, ældre, handicappede og mange flere atter skal transporteres, når forholdene normaliseres.
Er du selvstændig og selvkørende vognmand med ingen eller få ansatte, skal du langt hen ad vejen handle som beskrevet ovenfor.
Hos Dansk PersonTransport er vi meget opmærksomme på, at en eventuel statslig kompensation for lønomkostninger (Se punkt 1.4) indrettes, så den også tilgodeser behovet hos enligt kørende vognmænd.