brt
|11.06.2020BRT-løsningen er en gevinst …
Den længe ventede rapport om BRT på Østbanens tracé er blevet offentliggjort. Rapporten – der er udarbejdet af COWI for Vejdirektoratet og Movia belyser mulighederne for at erstatte den nuværende togforbindelse og en renovering af de nedslidte skinner på Østbanen med en BRT-løsning. Svaret er selvfølgelig ikke enkelt, der er fordele og ulemper ved begge løsninger.
Rapporten konkluderer dog samlet, at der er en klar samfundsøkonomisk gevinst ved BRT-løsningen med en nutidsværdi på mellem 130 og 940 mio. kroner med udgangspunkt i dobbeltledede BRT-busser (25 meter). Det er altså en gevinst at erstatte den nuværende jernbane med BRT.
… men Region Sjælland foretrækker en hurtig og kendt løsning
Regionsfomand Heino Knudsen (S) har nu givet sig selv og Regionsrådet indtil 24. juni 2020 til at tage en endelig beslutning på det foreliggende grundlag. Meldingerne fra regionspolitikerne er dog allerede ret klare. Et flertal foretrækker en sporrenovering af den eksisterende jernbane. Det går hurtigere, inden anlægsarbejdet er overstået, og man skal have færre penge op ad lommen i anlægsomkostninger.
Danske PersonTransport (DPT) – der repræsenterer danske busselskaber – er skuffet over den hast beslutningen foreløbig ser ud til at blive truffet med:
”Det nuværende jernbanespor har ligget der siden slutningen af 1800-tallet, den lokale opbakning til den nuværende løsning er stor, og med Lokaltog har man en dygtig og kompetent operatør til at sikre driften, men vi synes, at beslutningen fortjener en både bredere og dybere diskussion,” udtaler Lasse Repsholt, sektorchef fra Dansk PersonTransport.
DPT’s bekymring er, at Regionsrådet ikke i tilstrækkelig grad tager højde for tidsperspektiverne og potentialerne med den skitserede BRT-løsning.
”Region Sjælland er en ambitiøs, men også udfordret region i forhold til at få succes med og udvikle den kollektive trafik. Vi så BRT-projektet som en god mulighed for regionen for både at skabe mere økonomisk frirum og vælge en løsning, der peger ind i fremtiden i forhold til teknologier, fleksibilitet og udviklingsmuligheder. Vi håber på, at den forestående beslutningsproces i Region Sjælland bliver mere åben over for disse muligheder, end de foreløbige udmeldinger tyder på,” afslutter Lasse Repsholt.
Læs mere:
Transport og – Boligministeriet: Undersøgelse af tog på gummihjul (BRT) på Østbanen
Region Sjølland: Østbanen: Det videre arbejde