Nyt omkostningsindeks for elbusser
Trafikselskaberne i Danmark har netop offentliggjort et nyt omkostningsindeks for elbustransport. Det skal benyttes i de kontrakter, der fremadrettet indgås mellem trafikselskaberne og busselskaberne om drift af elbusser.
Indekset er blevet til på baggrund af et samarbejde mellem Trafikselskaberne i Danmark og Dansk PersonTransport ud fra kriteriet om, at indekset skal:
- Være let tilgængeligt og nemt overskueligt
- Modsvare de reelle udgifter for buskørsel på bedste vis
- Være tidssvarende
- Være robust overfor store/pludselige udsving på markedet
- Være fælles for alle trafik- og busselskaber i hele Danmark
- Være veldokumenteret
Med omkostningsindekset sker der flere ændringer i forhold til det nuværende indeks:
- Vægtningen er genberegnet, så de bedre afspejler sammensætningen af omkostningerne ved elbustransport
- Omkostninger til elektricitet reguleres på baggrund af udviklingen i gennemsnitlige elhandelspriser pr. måned hos Nordpool
- Der indgår et nyt delindeks (SBLON1), der er retvisende for udviklingen i lønomkostningerne
Omkostningerne til elektricitet reguleres alene på baggrund af udviklingen i elpriserne. Parterne har aftalt, at hvis der kan udvikles et delindeks, der også afspejler udviklingen i net- og transmissionstariffer, vil denne ændring blive indarbejdet.
Derudover skal man som tilbudsgiver være opmærksom på, at trafikselskaberne kan lade en del af kontraktsummen (busafhængig afskrivning) være uden regulering i kontraktperioden. Mulighederne fremgår af en vejledning, men man skal være opmærksom på udformningen i det konkrete udbudsmateriale.
Omkostningsindekset kan findes her