
Ændringen er et afgørende skridt for den grønne omstilling af særligt liftbiler, fordi den fjerner en af de praktiske barrierer, som mange af DPT’s medlemmer møder, når de overvejer at skifte en liftbus ud med en eldreven model. De tunge batterier har gjort det svært at holde sig under grænsen på 3,5 ton, og derfor vil en liftbus på el kræve en chauffør med kørekort til bus.
I Dansk PersonTransport har vi længe arbejdet for denne ændring sammen med vores søsterorganisationer i Europa, hvor forslaget siden foråret har ventet på en formel godkendelse i EU-Parlamentet og medlemslandene. Ændringen betyder meget for både taxibranchen og virksomheder med handicap- og offentlig kørsel, hvor mange biler er udstyret med lift og derfor vejer mere.
Ifølge de nye regler gælder ordningen to år efter, at chaufføren har fået sit kategori B-kørekort.
Med dagens godkendelse er vejen banet for mere fleksible og grønnere køretøjsvalg. Nu vil Dansk Persontransport arbejde for, at ændringen bliver hurtigt omsat til dansk lovgivning, så medlemmerne kan få glæde af de nye muligheder så hurtigt som muligt.