
Tidligere på sommeren hasteindførte Københavns Kommune forbud mod af- og påstigning for turistbusser ved Gefionspringvandet/Churchillparken uden at anvise reelle alternativer. Det skabte øget pres på turistbusserne i byen, som i forvejen lider under mangel på kapacitet. Nu barsler kommunen med en opdateret handlingsplan for transport af turister. Den vil afgøre, hvor busser konkret kan sætte af/på og holde lovligt tæt på byens attraktioner – og hvornår løsningerne kommer i drift.
Kommunen har oplyst, at et udkast til den opdaterede handlingsplan forventes sendt til Teknik- og Miljøudvalget 25. august 2025, efterfulgt af otte ugers høring i efteråret 2025. Kommunen har ligeledes oplyst, at man i udkastet bl.a. vil pege på busparkering på Langelinie og etablering af pladser på Esplanaden, samt en langsigtet bus-flowplan frem mod 2030 – og at branchen inddrages. Det kvitterer vi for – og vi deltager aktivt og konstruktivt.
Den 12. august mødtes vi i Dansk PersonTransport med en række andre transport- og turistorganisationer og gav håndslag på én fælles prioritet: Handlingsplanen skal øge kapaciteten for turistbusser i København – og der skal følge finansiering og en realistisk tidsplan med, så beslutninger bliver til virkelighed og ikke bare pæne sider i en ny rapport.
Meld gerne ind med dine observationer
Har du observationer fra sommeren – steder hvor kapaciteten knækker, eller greb der virker? Del dem med os. Dine input går direkte ind i vores fælles oplæg til høringen, så planen lander med kapacitet, løsninger og finansiering – og en tidsplan, der får det til at ske.
Send også gerne eksempler med billeder/tidspunkter – det gør input endnu skarpere.