
På Kollektiv Trafik Konferencen i oktober modtog ph.d. og postdoc ved DTU Gülin Göksu Başaran RA’s Støttefonds Forskningspris 2025 for sin afhandling Passenger Behaviour, Terminal Design and Urban Surroundings for Attractive Public Transport. Med prisen følger et legat på 50.000 kr., og RA’s Støttefond har siden 1998 støttet forskning og projekter inden for busområdet.
Gülins prisvindende forskning er offentliggjort, og den giver ny indsigt i, hvordan vi kan gøre den kollektive rejse mere attraktiv fra start til slut.
Passagererne i den kollektive trafik er generelt tilfredse med deres rejser. To ud af tre oplever rejsetiden som behagelig, og chaufførernes service får høje karakterer i de nationale tilfredshedsundersøgelser.
Men hvad sker der før og efter turen? Hvordan oplever passagererne den del af rejsen, der foregår uden for bussen – vejen til stoppestedet, oplevelsen ved stationen og bymiljøet omkring?
Det spørgsmål har Gülin Göksu Başaran sat under lup i sin forskning, hvor hun undersøger, hvordan designet af terminaler og byrum samt den oplevede tryghed påvirker valget af kollektiv trafik og den samlede rejsetilfredshed. Hun fandt blandt andet, at tæt og funktionel byudvikling omkring stationer – i stedet for f.eks. store parkeringsarealer – øger både den oplevede tryghed og sandsynligheden for at vælge bussen eller toget.
Selvom Gülins forskning tager udgangspunkt i metro- og togstationer, giver resultaterne værdifuld inspiration til bustrafikken. Busstoppesteder er ofte passagerernes første og sidste kontaktpunkt med den kollektive trafik, og her spiller omgivelserne en central rolle. Trygge adgangsveje, tydelig skiltning, god belysning og læ for vind og vejr er små, men afgørende greb, der kan gøre busrejsen mere attraktiv og sammenhængende.
Det samme gælder for de mange knudepunkter, der udvikles rundt om i landet – både af trafikselskaber og kommuner – for at styrke sammenhængen mellem kollektiv trafik, nye mobilitetsformer og det lokale miljø. Knudepunkterne kan ses som bussernes svar på stationerne: mindre i skala, men med samme potentiale til at skabe tryghed, overblik og gode forbindelser. Her viser Gülins forskning, hvor vigtigt det er, at de fysiske rammer og den oplevede tryghed tænkes ind fra starten. For som Gülin konkluderer, så handler den kollektive rejse ikke kun om selve transporten, men om hele forløbet fra dør til dør.
For DPT er konklusionen klar: bustrafik og byplanlægning skal tænkes endnu tættere sammen. Busserne kan levere den grønne mobilitet, men kun hvis omgivelserne – fra stoppested til byrum – gør adgangen tryg og let. Det stiller klare krav til kommuner og trafikselskaber – og kræver prioriteringer i både anlæg, drift og vedligehold.
DPT er glade for, at Gülin Göksu Başarans forskning så tydeligt har afdækket det, og vi ønsker hende stort tillykke med RA’s Støttefonds Forskningspris 2025.
Læs Gülins afhandling her.