Ny dato for A++-energikrav til taxier m.v.
Ikrafttrædelsesdatoen for A++-energikravet til taxier og biler, der udfører offentlig servicetrafik, udskydes fra 1. juli 2020 til 1. januar 2021. Det skyldes dels en målemetodeændring, og dels for at skabe et pusterum for branchen, der stadig halser efter vejret på grund af coronakrisen.
01 juli 2020

Transportminister Benny Engelbrecht har sendt en orientering til transportordførerne, hvor han udskyder datoen for A++-energikravet fra 1. juli 2020 til 1. januar 2021. Baggrunden for udskydelsen er dels en målemetodeændring, der indebærer, at en række bilmodeller, der i sin tid ville opfylde de skærpede energikrav, ikke længere kvalificerer sig hertil. Derudover har taxibranchen oplevet betragtelige økonomiske konsekvenser som følge af coronakrisen, hvor udskydelsen skal ses som et tiltrængt pusterum. Bekendtgørelse om energi- og miljøkrav til taxier bliver derfor ændret.

Stadig en grøn dagsorden
I Dansk PersonTransport glæder vicedirektør Trine Wollenberg sig over udskydelsen og siger: “Det er utrolig godt for branchen, at kravet om A++ udskydes til årsskiftet. Der er pt. meget få biler, der lever op til kravene, samtidig med at branchen har gået et par hårde måneder igennem pga. coronakrisen”. Selv om kravet udskydes, ændrer det ikke på den grønne dagsorden, som taxibranchen har, understreger Trine Wollenberg. ”Vi har stadig fokus på, at branchen skal omstilles til en grøn taxiflåde, og vi arbejder fortsat for, at rammevilkårene for den omstilling bliver forbedret”.