Dansk Industri har spurgt danske arbejdsgivere, hvor stor betydning det har for deres rekrutteringsmuligheder, at den kollektive transport er tilgængelig for deres medarbejdere, således at de nemt kan komme til og fra arbejde.
For syv ud af ti virksomheder har det betydning for deres rekrutteringsmuligheder, at medarbejderne kan komme på arbejde med kollektiv transport – og for næsten én ud af fire virksomheder, har det ”stor betydning”.
38% af danskerne har ikke adgang til en bil. Det er over en tredjedel, som ikke har mulighed for at køre i bil til og fra arbejde. Deres transportmuligheder er derfor i høj grad betinget af den politiske vilje til at prioritere den kollektive transport. Men hvis busruterne nedlægges som konsekvens af, at Transportministeren ikke vil tildele den kollektive transport den nødvendige økonomiske støtte til busruternes overlevelse, kan det have uoverskuelige konsekvenser for de danskere, som ikke ejer en bil. Konsekvenser som i sidste ende kan have en negativ effekt på mængden af arbejdskraft her til lands.
Mange arbejdsgivere er enige om, at den kollektive transport til og fra arbejde er en nødvendighed. Det fremgår tydeligt af Dansk Industris spørgeundersøgelse. Samtidig kalder de på arbejdskraft. Et kald, som bliver blokeret af den manglende økonomiske støtte til den kollektive transport, herunder til de nedlukningstruede busruter.
I Dansk PersonTransport er vi ikke et sekund i tvivl. Vi mener, at man bør lytte til arbejdsgiverne, og sørge for, at de får den nødvendige hjælp til at kunne rekruttere flere medarbejdere. Derfor bør Transportministeren også genoverveje sin position på området. Et økonomisk løft til de nedlukningstruede busruter er nemlig ikke kun en investering i sammenhængskraft. Det er også en investering i arbejdskraft.
Hele spørgeundersøgelsen kan læses her