Prisoverrækkelsen fandt sted på Daimlers stand ved IAA-messen i Hannover den 19. september.
”Mercedes-Benz Citaro Hybrid er en god og omkostningseffektiv løsning, der tilgodeser klimaet og behovet for energibesparelse, specielt hvad angår bytransport. Bussen kan sættes i operation med det samme uden anskaffelse af ny infrastruktur til f.eks. opladning, da energien i batteriet genereres ved opbremsning. Kombineret med HVO og/eller biodiesel kan bussen ligesom andre bæredygtige transportformer være med til at begrænse emission i byområder,” lyder det fra Tom Terjesen, præsident for juryen bag International Bus and Coach of the Year, som derefter afslutter: ”Operatører kan ved brug af denne bustype opnå en kort tilbagebetalingsperiode og mindre brændstofforbrug, hvilket har en positiv indvirkning på totalomkostningen.”
Bus Euro Testen
Bus Euro Testen, som dannede grundlag for afstemningen tager fire dage og starter med at teste tekniske parametre såsom bussens acceleration og bremseevne for at få et indtryk af køretøjets evner. Under en omfangsrig todages prøvekørsel bliver bussen derefter testet af jurymedlemmerne på en rute, som svarer til en eksisterende busrute på offentlige veje. På denne rute bliver bussen bedømt på parametre såsom køreegenskaber, styretøj og chaufførens udsyn, adgang til vedligeholdelse, passagerkomfort, bussens egnethed til at håndtere kørestole og barnevogne, gelændernes placering, rengøringsvenlighed, bussens konstruktion, sæder, vinduer osv. Udover disse mange vidtgående parametre, bliver bussen bedømt på dens miljøvenlighed, bæredygtighed samt dens evne til at være effektiv og økonomisk rentabel. Bussen med den højeste score vinder International Bus of the Year prisen.
Juryen
Juryen bag International Bus and Coach of the Year-prisen består af 21 journalister, der alle er specialiserede i køretøjer for passagertransport. Alle juryens medlemmer er frivillige og underlagt strenge krav for at opretholde neutralitet. Busmagasinet er repræsenteret i juryen ved transportjournalist Mikael Friis.