DI Transports’ analyse viser et tydeligt mismatch mellem danskernes mobilitetsbehov og de muligheder, de har for at transportere sig med bus. Selvom antallet af busafgange er lavest vest for Storebælt, viser analysen, at tilbagegangen i busforbindelser og adgang har været jævn over hele perioden fra 2010 og har påvirket store dele af landet.
Analysen er baseret på en gennemgang af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen for perioden 2010-2024 samt data om transportbehov fra Danmarks Statistik.
De faldende busafgange og forbindelser betyder, at mobiliteten for de danskere, der er afhængige af kollektiv transport, forringes. Det bliver sværere at komme til og fra arbejde, deltage i fritidsaktiviteter eller besøge familie, hvilket er afgørende for borgernes mulighed for at deltage i samfundslivet. Det har særlig betydning for de 38 procent af danske familier, som ikke har bil til rådighed, men også for familier, hvor en eller flere personer er afhængige af kollektiv transport for at få hverdagen til at hænge sammen.
I Dansk PersonTransport mener vi, det er afgørende at investere løbende i den kollektive transport, hvor busafgange udgør en væsentlig del. Hvilket DI Transports analyse også understreger. Det er nemlig altafgørende for både borgernes mobilitet og den grønne omstilling.
Læs hele analysen fra DI Transport her