Medlemmerne fortæller: Den dag Mette lukkede grænserne …
… lukkede hun indirekte vores turistbusselskab. Søskendeparret; Heidi N. Larsen og Heino N. Larsen, der driver Herfølge Turistfart A/S samt Copenhagen Coach, er 3 generation i en 90-årig gammel vognmandsforretning og gennemlever lige nu en tid, hvor udfordringerne og bekymringerne står i ”kø”.
29 maj 2020

”Den dag Mette F. lukkede grænserne, medførte det også, at luftfarten blev sat i bero, og den ellers store tilgang af krydstogtskibe – ja, der lukkede hun indirekte vores virksomhed ned. Desværre blev vi ikke tvangslukket og ud fra det faktum, er vi hårdt ramt. Vi lever af turister fra hele verden, som vi ikke kan modtage, og vi er også en vognmand, der tit og ofte kører store konferencer, som afholdes i Danmark med udenlandske gæster. Det hele er taget fra os, og vores udenlandske kunder bliver ved med at annullere, foreningslivet og dansk erhvervsliv er slet ikke oppe i gear, og på trods af vi har håbet, er udsigterne dystre”, fortæller Heidi N. Larsen.

Det store hjul
”Denne højsæson er gået helt i stykker for os”, fortæller Heidi N. Larsen videre ”– en højsæson, som skal være med til at bære os økonomisk igennem vinteren. Man skal huske, vi er en branche med en lavsæson samt en højsæson. Det vil tage lang tid før ”det store hjul” igen kommer til at køre, og hér bør man holde et vågent øje med luftfarten i forhold til os og vores virke. Vi ved af erfaring, at ting tager tid, så før alle vores udenlandske kontakter igen får mulighed for at komme i arbejdstøjet, der ser vi nok ind i sommeren 2021, (”måske” har jeg lyst til at sige – fordi hvor meget psykologi vil vi være ramt af som rejsende i fremtiden?) hvor hårdt ramt er verdensøkonomien? At rejse er en luksus, vi kan spare væk, så sommeren 2021 er et gæt med forbehold, 2022 er formentlig mere realistisk”.

Vi har brug for yderligere hjælp – et opråb til vores politikere
”Måske er det gået mig forbi”, forsætter Heidi N. Larsen, ”men det slår mig gang på gang, at ja, turismen bliver nævnt i medierne, luftfarten, hotellerne m.v., men aldrig os turistvognmænd, til trods for vi spiller en stor rolle i det danske samfund. Vi flytter samfundets skolebørn, børnehavebørn, foreningslivet, erhvervslivet, og den helt store og centrale rolle har vi i forbindelse med de mange store events samt konferencer. Vi har brug for yderligere hjælpepakker, hvis vi skal være her fremadrettet – og jeg håber ikke, at politikerne lader sig forvirre af, at de i ny og næ, måske ser en bus i bybilledet. Det kan være en børnehave, der køres for om morgenen, og derefter holder vi stille, indtil de skal hjem igen. Vi lever af volumen, hvor turene helst skal ligge som perler på en snor. Vi  har brug for politikernes forståelse for, at vi går hånd i hånd med lufthavnen og hotellerne, at vi er en branche med vognparker, der stadig skal betales, og at vores driftsomkostninger trækker luften ud af os.”

Vi skal huske, der kommer en dag efter denne
”Hver gang vi som turistvognmand står i front for store events, så står vi der med mange års erfaring. Vi er har en kunnen og en kvalitet. Vi kan løfte store opgaver. Man hører måske ikke så meget til det, og det tager jeg indirekte som en cadeau, fordi igen blev store event afholdt til alles tilfredshed – det skal vi fortsætte med, det skal vi kæmpe for. Vi skal være med til, at Danmark bevarer denne høje kvalitet i forhold til turismen og erhvervslivet, men også at der stadig er en stor busflåde, der kan levere ”varen”. Her tænker jeg også, vi i vores samfund har brug for den store kapacitet, som vi har i Danmark. Det er med til, at vi i Danmark gang på gang kan sole os i succes – men vi må sande, at det kan vi ikke uden yderligere politisk økonomisk støtte,” slutter Heidi N. Larsen