Løsning fundet: busterminal ved Dybbølsbro Station forventes at stå færdig til næste sommer.
Et budgetunderskud på 29 millioner kroner truede den efterspurgte løsning: nu er midlerne fundet, og hverken borgere eller busoperatører ser ud til at skulle betale.
25 maj 2022

Da Staten og Københavns Kommune i oktober 2020 besluttede at anlægge en busterminal ved Dybbølsbro i København, budgetterede man med 117 millioner kroner, hvilket efter de seneste måneders voldsomme prisstigninger på bl.a. materialer og energi viste sig at være 29 millioner for lidt. Det gav usikkerhed om Busterminalens umiddelbare fremtid. Hvornår vil den stå parat? De mange buspassagerer, fodgængere, cyklister og buschauffører der i dag benytter de kaotiske forhold i Ingerslevsgade ved DGI-byen kan nu ånde lettet op. Københavns Kommunes økonomiudvalg har fundet den nødvendige finansiering i en pulje til Busfremkommelighedsprojekter for 2022 og 2023.

”Det bliver ikke dyrere for borgerne, da pengene var der i forvejen. Det er en pulje, som der ikke er nogen, der har budt på. Nu bliver projektet til noget, og vi får løst mange af de gener, der er i det område på Vesterbro,” fortæller Jakob Næsager (K) medlem af Økonomiudvalget og Børne- og Ungdomsborgmester i København) til TV 2 Lorry. Bliver finansieringen som forventet godkendt af Borgerrepræsentationen i København den 2. juni, forventes terminalen at stå færdig i juni eller juli 2023 – to måneder forsinket.

”Vi er meget imponerede over den enighed og kraft i Københavns Kommune som beslutningen er udtryk for. Der er allerede blevet lavet et godt og grundigt stykke forarbejde til Busterminalen og nu følger kommunen beslutningen helt til dørs,” udtaler Lasse Repsholt fra Dansk PersonTransport der repræsenterer de busselskaber, der sammen med deres passagerer får glæde af den nye Busterminal, når den står klar i sommeren 2023.

Det er allerede aftalt, at den nye busterminal delvist skal finansieres af busselskaberne og Dansk PersonTransport har sammen med sine medlemmer været i dialog med Movia – der skal drive busterminalen for Københavns Kommune – om hvordan det skal foregå. ”Med busterminalen bliver vi i stand til at levere et endnu bedre produkt og samlet rejseoplevelse for kunderne, så vi har hidtil arbejdet med en finansieringsmodel og takststruktur der reflekterer denne ekstra værdi. Alligevel mener vi, at det er en god beslutning at finansiere meromkostningen med midlerne til busfremkommelighed, så det ikke påvirker busoperatørerne og dermed passagererne. Passagererne i fjernbusserne har taget et klimavenligt og komfortabelt transportvalg, men det behøver jo ikke at blive unødigt dyrt af den grund,” afslutter Lasse Repsholt.