De første nulemissionszoner vil kunne være en realitet allerede den 1. juli 2024, og det vil betyde at konventionelle turistbusser på diesel ikke som udgangspunkt vil få lov, til at køre ind i zonerne.
Vi havde en god snak med Kathrine Olldag som viste stor forståelse for udfordringerne, og særligt det forhold, at der kun findes meget få modeller af turistbusser på el, og at disse er ca. dobbelt så dyre som konventionelle dieselbusser. Vi drøftede også udfordringen med lade-infrastrukturen, der skal understøtte nulemissionszonerne, som ikke forventes at være klar allerede i 2024.
Derfor bør kommunerne forpligtes til at sikre, at der er den nødvendige ladeinfrastruktur og busholdepladser i umiddelbar nærhed til nulemissionszonerne, før zonerne indføres. Herudover taler DPT for at der skal være dispensationsmuligheder for de små vognmænd, der kun sjældent har ture ind i de store byer.
Tusind tak til Kathrine Olldag for besøget – DPT ser frem til det kommende samarbejde om loven.