Intelligent takograf lovpligtig i alle nyregistrerede busser
Lovgivning fastslår, at alle busser der skal udføre kørsel omfattet af reglerne om køre- og hviletid, og som registreres for første gang den 15. juni i år og fremefter, skal have installeret en ny intelligent takograf.
28 juni 2019

Hvis du registrerer en bus for første gang den 15. juni 2019 eller fremefter, skal du være opmærksom på, at den skal have installeret en ny intelligent takograf, såfremt den skal bruges til kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne. Sådan lyder beskeden fra Færdselsstyrelsen, der oplyser, at de nye intelligente intelligente takografer er anden generation af den digitale takograf og fungerer som den digitale takograf, men har nye funktionaliteter.

Bl.a. har den intelligente takograf forbindelse til det globale satellitnavigationssystem, kommunikationsudstyr til tidlig fjernaflæsning og mulighed for integration med intelligente transportsystemer. Forbindelsen til gps-systemet sørger for, at takografen kan gemme køretøjets position, når kørsel begynder og slutter og med bestemte intervaller under kørslen. Signalet fra satellitterne anvendes også til at bestemme, hvornår køretøjet er i bevægelse.

De nye funktioner har ikke i sig selv betydning for chaufførens brug af takografen, men vil på sigt kunne anvendes f.eks. i forbindelse med politiets kontrol. Her kan man f.eks. forestille sig, at myndighederne vil kunne efterse bussens GPS-lokationer og grænsepassager for at håndhæve cabotagereglerne og bekæmpe social dumping.

Du kan læse mere om de nye intelligente takografer på Færdselsstyrelsens hjemmeside.