Inspirationsmøde: Bus- og taxiselskaber uddanner og udvikler deres medarbejdere
Der er brug for at bus- og taxiselskaber uddanner og udvikler deres medarbejdere, så de kan løfte kundeoplevelsen i den kollektive trafik. Det var ét af budskaberne på et inspirationsmøde om emnet i Valby den 25. april 2022.
28 april 2022

Af Lasse Repsholt

På inspirationsmødet – der var arrangeret af Kollektiv Trafik Forum – fortalte Andreas Michael Lund, Senior Manager, Epinion, at de havde udviklet et uddannelsesprogram til chaufførerne hos 4×35, der blandt andet klædte chaufførerne på til at finde den rette balance i mødet med kunden. ”Nogle kunder vil gerne have en snak, andre vil ikke. Det skal chaufføren kunne håndtere,” fortalte han. Fælles for alle kunder er dog, at de forventer en god, samlet oplevelse før, under og efter rejsen. Med en ”Customer Journey” tilgang havde Epinion identificeret de vigtigste forhold at tage hensyn til i dette forløb.

Rikke Trads, der er HR-chef i Tide Bus Danmark – gav en bred introduktion til, hvad det norskejede selskab gør for at rekruttere, fastholde og uddanne chaufførerne til opgave. Rikke Trads tegnede et billede af en organisation med ledelse, administration og værkstedsmedarbejdere, der alle havde til formål at sikre, at den vigtigste medarbejder – chaufføren – kunne levere den bedste service til dem det hele handler om, kunderne.  Ifølge Rikke Trads stilles der dog også store krav til chaufførerne som ambassadører for både busselskab og trafikselskab. Chaufføren skal udvise stort autoritet og ansvar, følge en stram tidsplan i tæt trafik, besidde teknisk viden om materiel og systemer, være korrekt uniformeret og soigneret og grundlæggende til at stole på.

Endelig var der indspark fra Tommy Damstedt Jørgensen, Personaleleder, DSB. Han præsenterede DSB Kæden som en kultur og en model for medarbejdere og ledelse, der sikrer, at den komplekse og tekniske jernbanedrift foregår med kunderne og kundernes behov som højeste prioritet.

Læs mere og se præsentationerne på dette link