Den Internationale Vejtransportunion, IRU, var vært for en middagsdebat, der samlede 32 talere, 250 nøglepersoner fra hele sektoren samt medlemmer af Europa-Parlamentet, hvor der blev sat fokus på fremtiden for EU’s vejtransport.
Centralt for aftenen var IRU’s EU-manifest, som fastsætter politiske handlinger for lovgivningsperioden 2024-2029. Det tager fat på branchens mest presserende udfordringer – fra chaufførmangel til dekarbonisering og data i køretøjer – for at sikre, at vejtransporten fortsat kan levere til EU’s økonomier og samfund.
Michael Nielsen satte fokus på, hvordan branchen kan bidrage til den grønne omstilling, og hvordan man balancerer bæredygtighed med økonomisk vækst. Persontransportbranchen er en medspiller og vigtig aktør i den grønne omstilling i EU. Men det er vigtigt, at man har øje for de udfordringer, som branchen står overfor, så den grønne omstilling sker på et ansvarligt grundlag, hvor rammerne for, at branchen kan gå hele vejen, etableres, herunder blandt andet ladeinfrastruktur rundt omkring i EU’s medlemslande. Det er igennem en ansvarlig og velovervejet grøn omstilling af branchen, at vi kan sikre, at transportbranchen fortsat kan bidrage positivt til samfundet og borgere rundt om i Europa.
Middagsdebatten var en god anledning til at sætte fokus på de danske vognmænds interesser og gode erfaringer og samtidig få inspiration og input fra andre lande, som står overfor mange af de samme udfordringer.
Foto: IRU