Analysen peger på, at denne del af transportsektoren har særlige behov, der ikke dækkes af den eksisterende ladeinfrastruktur til f.eks. lastbilerne. Derfor kræver den grønne omstilling både målrettet planlægning og økonomisk støtte, hvis det skal lykkes med turist- og fjernbusserne.
“Vi har brug for, at politikerne ikke kun tager analysen til efterretning, men handler på den. Der er behov for, at der bliver etableret en ladeinfrastruktur, som er tilpasset de reelle kørselsmønstre – og at der etableres støtteordninger til opstilling af ladeinfrastruktur og indkøb af køretøjer, som kan hjælpe omstillingen,” siger Alexander Höilund, erhvervspolitisk konsulent i Dansk PersonTransport.
Vejdirektoratets analyse er blevet udarbejdet i et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Dansk PersonTransport og operatørerne. Vi vil i Dansk PersonTransport takke Vejdirektoratet og i særdeleshed operatørerne for at dele data om kørselsmønstre og faglig viden, idet denne information konkret og faktuelt har underbygget branchens behov.
For at sætte skub i udviklingen foreslår Dansk PersonTransport sammen med Dansk Erhverv, at der oprettes en støttepulje på 300 mio. kr. til køb af elbusser og opsætning af ladestandere.
Du kan læse debatindlægget her.
Og Vejdirektoratets analyse her.