I Stevns Kommune prioriterer man den kollektive transport, og derfor benytter mange sig af den. Fra kommunalpolitisk hold er der nemlig bred enighed om at investere i netop den kommunale, kollektive transport. Derfor er Stevns også en af de kommuner, der hurtigst og mest effektivt har genvundet fodfæstet efter Coronakrisen.
Flemming Petersen, der er kommunalpolitiker fra Venstre og formand for Plan- teknik- og miljøudvalget i Stevns Kommune, ser – ligesom størstedelen af kommunalbestyrelsesmedlemmerne i Stevns Kommune – et stort behov for en økonomisk prioritering af bustransporten i kommunen.
”Stevns har en stor geografisk udstrækning med en befolkning, der spreder sig over et stort område. Det skaber i sig selv et stort transportbehov. Samtidig har vi ikke mange store arbejdspladser og ingen ungdomsuddannelser, og det giver en livlig pendlertrafik ud af kommunen. Derfor er det sårbart at skære i bustransporten”, vurderer Flemming Petersen.
I Dansk PersonTransport glæder vi os over udviklingen i Stevns Kommune, hvor 51 pct. af befolkningen bor i landdistrikter eller små bysamfund med under 2.000 indbyggere, og hvor 64,5 pct. af de beskæftigede arbejder udenfor kommunen.
”Der er svære vilkår for at sikre den lokale kollektive mobilitet i yderområderne. Derfor er der virkelig grund til at kippe med flaget for præstationen i Stevns Kommune. Det er oplagt for andre lignende kommuner og regeringens ekspertudvalg at se til Stevns for at lade sig inspirere til lokale busløsninger.” udtaler Lasse Repsholt, Rutesektorchef i Dansk PersonTransport.
Udviklingen i Stevns Kommune er en solstrålehistorie for dansk kollektiv transport, og den vidner om, at den kollektive transport i yderområderne uden problemer kan fungere, hvis blot der er politisk vilje til investeringer heri.
Sjællandske Nyheder bringer hele historien her