Genstartsteam for turisme: Der skal gøres noget nu
Regeringens genstartsteam for turisme og oplevelsesøkonomi præsenterer anbefalinger til at få gang i industrien under coronakrisen. DPT har haft møde med Erhvervsministeriet for at sikre, at det fremtidige arbejde, der bliver baseret til dels på disse anbefalinger, inkluderer det element, at der også skal være nogen til at transportere de ønskede turister rundt i Danmark.
16 september 2020

Markedsføring af Danmark som turistmål både indenrigs og udenrigs med fokus på hovedstaden og kyst- og naturturisme. Norden skal arbejde sammen for at tiltrække turister, turismen skal blive bæredygtig, og momsen skal sænkes på turismeprodukter. Det er nogle af anbefalingerne regeringens genstartsteam for turisme og oplevelsesøkonomi har præsenteret. Dansk PersonTransport er enige i disse tiltag, men efterlyser også lidt fokus på de leverandører og underleverandører, som turismen og oplevelsesindustrien er fuldstændig afhængige af for at overleve. Hvad nytter det at poste penge i markedsføring, hvis de, som skal transportere turister og danskere fra og til oplevelser eller turistdestinationer, må gå nedenom og hjem imens?

Genstartsteam for turisme og oplevelsesøkonomi
Regeringen nedsatte i august otte genstartsteams, der skal komme med forslag til at genstarte og understøtte dansk eksport under og efter coronaen. Et af teamene er teamet for turisme og oplevelsesøkonomi med fhv. dir. for Tivoli Lars Liebst som formand. De konkrete anbefalinger er p.t. ikke offentliggjorte, men i en kronik i Børsen løftede Lars Liebst sløret for, hvilke overvejelser teamet har gjort sig:

Hovedstaden tilbage som rejsemål
Blandt andet restauranter, butikker og events i København lider meget under coronakrisen, og et København uden turister vil medføre tomme lejemål og økonomiske tab.
Markedsføring af Danmark som turistmål
Flere danskere skal holde ferie Danmark, og man skal prøve at få udenlandske turister tilbage.
Stå sammen i Norden
Danmark skal slå sig sammen med de øvrige nordiske lande i en markedsføring til f.eks. kinesiske og amerikanske turister.
Bygge videre på turismeprodukt
Coronasommeren har vist, at turismen uden for de større byer vendte hurtigere tilbage, så der skal skabes et fokusområde på kyst- og naturturisme.
Bæredygtig turisme
Der kommer en øget efterspørgsel på grøn turisme, samt regeringen har nedsat en ambition om en 70 % reduktion af co2-udledning, så der skal fokuseres på bæredygtige produkter.
Sænk moms på hotel og restauration
Danmark har i dag 25 % moms på turismeprodukter som hotel og restauration, mens man i Tyskland midlertidigt har sænket den moms til 5 % for at imødekomme turismen.

Adm. dir. Michael Nielsen fra Dansk PersonTransport hilser anbefalingerne velkommen, men gør opmærksom på, at såvel oplevelsesøkonomien og turismen er dybt afhængige af, at der er turistbusvirksomheder, der på en bæredygtig og grøn måde kan sikre, at turisterne og danskerne bliver transporteret til og fra disse. Hvis ikke turistbusvirksomhederne tænkes mere ind i indsatsen, så risikerer man, at markedsføringen af Danmark og turismeproduktet kommer til at strande på, at de besøgende ikke kan transporteres rundt på en fornuftig måde:
Det er nogle gode og fornuftige anbefalinger genstartsteamet for turisme og oplevelsesøkonomi ser ud til at komme med. Jeg mener dog, de mangler at tage et sidste ben i ligningen med i betragtning: nemlig de, som skal sikre, at turisterne og de besøgende bliver transporteret til de destinationer, de gerne vil besøge på en grøn og bæredygtig måde. En fremhævning af turistbusserne som den grønne transportform de er samt en håndsrækning måske også i form af nedsatte afgifter i en periode til de meget pressede vognmænd, ville være meget oplagt. Det nytter ikke at poste en masse penge i markedsføring af Danmark som turistmål, hvis de busser og taxier, der skal køre turisterne og besøgende rundt, må lukke og slukke imens”.

Læs mere her:
Genstartsteam for turisme og oplevelseøkonomi anbefalinger
og her:
Erhvervsministeriet Notat om turisme under corona