Hvad er op og ned i diskussionen om bremsekontroller? Danske Busvognmænd giver her et overblik over erfaringerne fra den seneste tids kontroller.
- Den hyppigste bremsefejl ved syn og vejsidekontrol er såkaldt skævbremsning – det betyder, at bussen ikke bremser helt lige (symmetrisk), fordi bremsetrykket ved hjulet i den ene side ikke er præcis det samme som i den anden side.
- I Danmark tolereres 20 % forskel i bremsevirkning på højre og venstre styrende hjul (typisk forhjul) og 30 % for andre hjul. I resten af Europa er grænsen typisk 30 % for alle hjul.
- Færdselsstyrelsens statistikker viser en klar sammenhæng mellem bussens alder og sandsynligheden for at konstatere bremsefejl ved det periodiske syn.
- Ældre busser er voldsomt overrepræsenteret ved politiets vejsidekontroller. Politiets tal er derfor på ingen måde retvisende for bussernes generelle tilstand.
- Chaufføren/vognmanden skal ved påbud om omsyn ved politiets vejsidekontrol udbedre fejlen på værkstedet, før bussen må køre videre med passagerer. Bussen indkaldes efter vejsidekontrollen til et nyt periodisk syn (omsyn).
- Påbud om omsyn fra politiet kan f.eks. ske som følge af manglende markering af nødudgang og andre mindre alvorlige fejl.
- Når bussen bliver sendt til omsyn, tæller og udføres dette som et almindeligt periodisk syn. Alle busser skal til almindeligt periodisk syn mindst én gang om året.
- Ifølge færdselsloven § 77 kan nummerpladen på et køretøj inddrages, hvis køretøjet er ”til fare for færdselssikkerheden”. Kun et fåtal af de kontrollerede busser ved en vejsidekontrol får inddraget nummerpladen – langt de fleste får påbud om omsyn.
Vidste du …
… at busser er det sikreste transportmiddel på vejene? Danmarks Statistik opgør antallet af dræbte og tilskadekomne ved vejtrafikulykker, og ser man på de ulykker, der involverer busser, er tallet meget lille – især hvis man tager det meget store trafikarbejde, der foregår med busser i betragtning. Danske Busvognmænd deltager løbende i arbejdet for at forebygge de fejl, som fylder i ulykkesstatistikken – f.eks. Højresvingskampagne 2016.
Kilder: Rådet for Sikker Trafik, Busmagasinet 3 2017, Busmagasinet 5 2017, Rigspolitiet, Færdselsstyrelsen.