Offentlig kørsel
|28.08.2019En ny forsøgsordning fra Esbjerg Kommune skal give hjemmeboende borgere med demens mulighed for at komme ud til fritidsaktiviteter, indkøb og besøg hos familie og venner. Ordningen gælder indtil udgangen af 2020, og dens brugere vil i perioden betale 2 kr. per kilometer.
Ordningen kan benyttes 52 gange om året, hvad der svarer til én gang om ugen. Samtidig tillader ordningen, at brugeren kan få en ledsager med. Har brugeren ikke en pårørende, der kan agere ledsager, vil kommunen stille en ledsager til rådighed, som følger borgeren med demens til dørs, men som ikke deltager i den pågældende aktivitet. I sådanne tilfælde vil det være kommunen, der udfører kørslen.
Målet er en højere livskvalitet
Initiativet er stablet på benene efter et ønske fra Esbjerg Kommune om at være en demensvenlig kommune, der skal være i stand til at forøge livskvaliteten for de demensramte og deres pårørende.
Formand for Esbjerg Kommunes Sundheds & Omsorgsudvalg, Olfert Krog, siger selv følgende: “Esbjerg vil være en demensvenlig kommune, som skaber bedst mulig livskvalitet for borgere med demens og deres pårørende. Derfor er jeg glad for, at vi nu som et forsøg kan tilbyde en fleksibel kørselsordning, som gør det lettere for mennesker med demens og deres pårørende at komme ud og deltage i sociale aktiviteter.”
Esbjerg Taxa leverer kørslen
Kørslen til forsøgsordningen leveres af Esbjerg Taxa, og spørger man selskabets formand, Torben Kirketerp, er de glade for at kunne bidrage til at skabe øget livskvalitet for demente og deres pårørende.
“Vi er meget glade for at kunne bidrage ved at være med i ordningen. Vi har haft over 100 chauffører på demenskursus, som en del af Esbjerg Kommunes projekt, og vi er derfor overbeviste om, at de er klædt på til at håndtere de udfordringer, der kan opstå i forbindelse med kørsel af demensramte,” lyder det fra Torben, som forklarer, at ordningen fungerer på en måde, som både er let for brugerne og Esbjerg Taxa.
“Ordningen kører over et særskilt telefonnummer, så vores folk i telefonbetjeningen med det samme kan se, at henvendelsen drejer sig om denne type kørsel. Dermed kan de nå at omstille sig til situationen før de tager opkaldet. Det gør både adgangen til ordningen meget tilgængelig for brugerne og nem for os at håndtere. Alt i alt er det et super fint og tilgængeligt initiativ, som er blevet sat sammen i samarbejde med kommunen.”