30.01.2024

Enighed om nye køre- og hviletidsregler i EU

EU er blevet enige om nye køre- og hviletidsregler for turistbuschauffører i EU. I Dansk PersonTransport vækker aftalen glæde, da branchen nu får sine egne regler, der adskiller sig fra lastbilchaufførernes.


Den 29. januar blev Europa-Parlamentets og Ministerrådets forhandlere enige om nye køre- og hviletidsregler for turistbuschauffører i EU. Det er en sag, som vi har arbejdet for i mange år i Dansk PersonTransport, særligt intensivt det seneste års tid. Derfor vækker aftalen glæde.

– Aftalen er en vigtig milepæl for busbranchen. Nu anerkender EU, at turistkørsel er noget andet end godskørsel, og at der derfor er behov for særskilte køre- og hviletidsregler. Det har vi brugt rigtig meget tid på at overbevise EU-systemet om, og det er vi selvfølgelig glade for nu er lykkedes, udtaler Jens Hvid Bang, turistsektorchef i Dansk PersonTransport.

Med den nye aftale vil det fremover blive muligt at opdele 45-minutters pausen i 2 pauser på mindst 15 minutter hver.

Så bliver det muligt for chauffører én gang på rejser over 6 dage og to gange på rejser over 8 dage at udsætte den daglige hvileperiode med 1 time, hvis den samlede køretid på den pågældende dag ikke overstiger 7 timer.

Aftalen udvider også den såkaldte 12-dages regel til national kørsel. Hidtil har den kun omfattet international kørsel.

I forhandlingerne har Dansk PersonTransport haft meget fokus på håndhævelsen af reglerne, og det er også en del af aftalen, at bedre håndhævelse skal understøttes af, at kørselsbladene, som man bruger som dokumentation på internationale ture nu skal digitaliseres. Det skal ske på baggrund af en analyse, som Europa-Kommissionen nu sætter i gang. Samtidig lægges der også op til justeringer i takografreglerne, så takograferne fremover bedre kan identificere turistkørsel og bruges til kontrol.

I Dansk PersonTransport er man også glade for den del af aftalen.

– Det er godt, at man også har kigget på, hvordan vi kan forbedre håndhævelsen af reglerne i vores branche. Digitalisering af kørselsbladet kan både bruges her men også i kampen mod den ulovlige cabotagekørsel i Danmark, som skaber ulige og unfair konkurrence for de danske busvirksomheder, siger Jens Hvid Bang, og fortsætter

– Nu kigger vi frem mod gennemførslen af reglerne. For os har det hele tiden været afgørende, at vi med nye køre- og hviletidsregler ikke gik på kompromis med chaufførernes arbejdsvilkår, og vi har derfor også været i tæt dialog med 3F under forhandlingerne, og det kommer vi også til at være i forbindelse med, at de her regler skal ud at virke på vejene. Det er afgørende for os, at der er ordnede forhold og ordentlige arbejdsforhold i vores branche.

Før aftalen er helt endelig skal den godkendes på Europa-Parlamentets plenarsamling og i Ministerrådet, men dette forventes at blive en formalitet. Når aftalen er endelig godkendt og offentliggjort, udsender DPT yderligere information om de nye regler.