06.10.2022

Energikrise-tilskud til de regionale trafikselskaber er – desværre – ikke nok

125 mio. i kompensation for tabet af passagerer, og 140 mio. for de stigende brændstofpriser sikrer ikke den bunden under den kollektive trafik.


I lørdags meddelte Transportministeriet, at de regionale trafikselskaber i 2023 vil blive støttet med et tilskud på 140 mio. kr., på baggrund af de ekstraordinært høje energipriser. Det kommer få uger efter samme ministerium offentliggjorde et Covid-19-tilskud på 125 mio. kr., øremærket regionale busselskaber, som især er blevet ramt først af faldende passagerantal i kølvandet på pandemien og dernæst af stigende brændstofpriser.

Man kan således konkludere, at transportbranchen i alt har modtaget 265 mio. i tilskud på en enkelt måned. Pengene falder et tørt sted, men som næstformand i Danske Regioner Stephanie Lohse, tidligere på ugen har påpeget, er budgettet for brændstofudgifter, overskredet med cirka 800 millioner kroner. De 140 mio. mindsker men afhjælper ikke den udfordring den kollektive trafik står med. Trafikselskaberne i Danmarks formand Steen Vindum fra Silkeborg Kommune har advaret om, at vi risikerer at sætte den den grønne omstilling på pause, og flere steder er der tegn på at den ligefrem tilbagerulles, hvor biobrændstoffer midlertidigt udfases. Selvom både pandemien og den aktuelle energikrise er passerende situationer, kan det få konsekvenser langt ud i fremtiden hvis busruter lukker og flere køber private personbiler.

I mellemtiden er vi trådt ind i en valgkamp, hvor klima heldigvis bliver et vigtigt tema. Samtidig er danskernes tryghed under trykket fra inflation og de tårnhøje energipriser noget der optager debatten. Cirka 1/3 af danskerne har ikke egen bil og er afhængige af muligheden for at transportere sig med den kollektive trafik. De er nok ikke blevet mere trygge af udsigten til nedskæringer i den kollektive trafik, der følger af den aktuelle usikkerhed om fremtiden for den kollektive trafik.

Læs Transportministeriets pressemeddelelse her.