De 2 regioner, de 11 kommuner, 1 trafikselskab, et stort antal passagerer på de 30 ruter samt de 8 operatører kan være godt tilfredse med endnu et velgennemført og implementeret udbud af 71 elbusser der sættes i drift på søndag og hvor deres spares 4.800 tons CO2 om året. Endnu et skridt på vejen mod fossilfri drift i 2030.
Den kollektive bustrafik og den grønne omstilling heraf bør være en nøglespiller i kommunernes grønne omstilling. Det sker dels som frontløber i elektrificeringen og omstillingen til klimavenlige drivmidler og dels som rygraden i et trafiksystem, hvor flere danskere vælger en bæredygtig mobiltiet på bekostning af privatbilismen. Energistyrelsens klimaregnskaber for Danmarks 98 kommuner viser dette med al tydelighed. Nedenfor er opgjort CO2-udledningen (tons CO2-ækvivalenter) fra personbiltrafikken i de 12 kommuner, der om få dage indsætter nye elbusser (Tal fra Energistyrelsens Kommunale Klimaregnskaber 2019):
Allerød | 26.393 |
Egedal | 29.816 |
Frederikssund | 41.704 |
Furesø | 40.984 |
Gentofte | 43.733 |
Gribskov | 43.334 |
Hillerød | 63.092 |
Lejre | 66.422 |
Lyngby-Taarbæk | 37.606 |
Roskilde | 85.111 |
Rudersdal | 62.543 |
Solrød | 44.929 |
Biltrafikken i de 12 kommuner udleder i alt 586 tusinde tons CO2. De 4.800 tons Movia sparer i bustrafikken med de 71 busser udgør altså 0,82 % af den samlede CO2-udledning fra personbiltrafikken i de 12 kommuner.
Det er sagt uden malice, og uden at ville forklejne den store indsats, der sker på dette felt. Det bliver dog helt afgørende for klimaindsatsen i de 12 kommuner, at satsningen på elbusser understøttes af en endnu større satsning på overflytning fra bilture til andre og mere bæredygtige transportmidler.
Læs mere om den grønne omstilling af bustrafikken og hvordan bussen indgår i en grøn, social og økonomisk bæredygtig udvikling af kommunerne på www.bus22plus.dk