Turistkørsel
|04.04.2019Mobilitetspakke 1, hvis afstemning blev udskudt i sidste uge, er nu blevet stemt igennem i EU-Parlamentet. På området for persontransport betyder dette, at udstationeringsdirektivet skal have effekt fra den første dag, der køres cabotagekørsel. Dermed skal samtlige udenlandske busvirksomheder sikre, at deres chauffører aflønnes efter danske løn- og arbejdsforhold fra første dag, som de kører cabotagekørsel i Danmark.
Dette er en stor sejr for Dansk PersonTransport, der igennem en længere periode har lobbyet for at sikre fair konkurrencevilkår, især på turistbusmarkedet, hvor udenlandske operatører de seneste tre år har overtaget omkring 75% af kørslen. Dette er kun muligt, fordi operatørerne aflønner deres chauffører med de lønninger, der gør sig gældende i deres respektive hjemlande, f.eks. Polen, Litauen og Estland. Samtidig viste politiets kontrol 26. juni 2018, at langt størstedelen af de udenlandske vognmænd undlader at betale den lovpligtige moms på turistbuskørslen i Danmark.
Der må ikke hviles på laurbærrene
Dansk PersonTransport vil følge de efterfølgende forhandlinger i Bruxelles tæt, samt arbejde hårdt på at sikre, at grundlaget for at håndhæve og implementere en kommende lov er tilstede. Samtidig vil foreningen fortsat arbejde for, at de danske politikere hurtigst muligt får lukket for muligheden for, at udenlandske vognmænd ugeneret kan køre ulovligt i Danmark.