08.03.2023

Vigtige sager for DPT på dagsordenen i Bruxelles

I disse dage sidder Dansk PersonTransports direktør til møder med IRU i Bruxelles.


Mange af de regler, som gælder for danske vognmænd, bliver fastlagt i Bruxelles.

Derfor arbejder DPT løbende med at påvirke de europæiske beslutningstagere, så de danske vognmænd kan få de bedste rammebetingelser.

Onsdag den 8. marts var Adm. Direktør Michael Nielsen til møde i den internationale vognmandsorganisation IRU, hvor der blev diskuteret en lang række forskellige sager.

Blandt andet blev der diskuteret specifikke køre- og hviletidsregler for turistbuskørsel. Noget som DPT har arbejdet for i mange år, og hvor det nu ser ud til, at der er et forslag til nye regler lige på trapperne.

Køre- og hviletidsreglerne er i store træk lavet til godstransport og ikke til bustransport. Derfor arbejder DPT for, at få mere fleksibilitet ind i reglerne både i forhold til pauser, men også i forhold til rådighedstid, hvor DPT ønsker at øge rådighedstiden både for den enkelte chauffør, men også ved tomandsbetjening.

Michael Nielsen fik også mulighed for at fremlægge DPTs holdning om, at aldersgrænsen skal sænkes i hele EU, så det bliver muligt for 18-årige at køre bus uden begrænsning på ruter op til 50 km.

Der var også en længere diskussion af EUs fremtidige miljø- og klimakrav på mødet, ligesom transport i byerne, arbejdsvilkår for platformsarbejdere og brug af data blev diskuteret.

“Vi står foran en travl tid i Bruxelles, hvor der skal diskuteres flere forslag, der har stor betydning for Dansk PersonTransports medlemmer. Vi arbejder for at gøre branchen mere attraktiv og for at sikre de bedste rammevilkår for de danske virksomheder. Her håber vi, at vi kan få overbevist både Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og medlemslandene i Ministerrådet om, hvor vigtigt det er, at vi har en velfungerende persontransportbranche” udtaler Michael Nielsen, Adm. Direktør i Dansk PersonTransport.