Turistkørsel
|29.05.2019Når den årlige gadefest Distortion afholdes mellem den 29. maj og 2. juni vækker det liv og glade dage i Københavns gader. Festen er dog en udfordring for de fjernbusoperatører, der ikke kan afvikle deres kørsel fra Ingerslevsgade, som af mange operatører anvendes som holdeplads. Gaden vil nemlig være spærret torsdag den 30. maj, hvilket stiller store krav til de påvirkede operatører, der nu skal finde en anden holdeplads at afvikle kørslen fra.
En uheldig situation
For at undersøge hvilken betydning situationen har for de påvirkede fjernbusoperatører har Dansk PersonTransport taget en snak med FlixBus, som er en af de busoperatører, der har holdeplads på Ingerslevsgade. Torsdag skal alle deres busser bruge Valby St. som holdeplads i stedet for Ingerslevsgade, hvilket betyder, at der bliver pres på pladsen på Valby St.
FlixBus har foretaget flere foranstaltninger for at kunne betjene kunderne i København på den bedst mulige måde trods afspærringen af Danmarks største fjernbusholdeplads på den pågældende dag.
“Blandt andet kommunikerer vi ændringen ud til vores kunder og sætter ekstra mandskab ind på holdepladserne i både Ingerslevsgade og Valby St. for at informere og hjælpe de kunder, som måtte have misset vores henvendelser,” siger Winnie Højer, som er landechef for FlixBus Danmark. Hun oplyser, at flere tusinde passagerer vil blive påvirket af torsdagens afspærring i den indre by.
“Vi går altid ind for en god fest, men har selvfølgelig størst fokus på vores passagerer, som kan risikere at opleve gener på deres rejse på grund af afspærringen. Vi håber, at det vil glide på bedst mulige måde under de forudsætninger, som vi har denne dag,” siger Winnie Højer.
Fire år til en fjernbusterminal
Ifølge Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport, vidner situationen om, at der er stort behov for en fjernbusterminal i København, hvilket Dansk PersonTransport efterhånden har råbt højt om flere gange:
“Spærringen af Ingerslevsgade som følge af Distortion eksemplificerer virkelig nødvendigheden af en fjernbusterminal i København. Der bliver i denne tid snakket meget om, at fjernbusser som en del af den kollektive trafik, giver øget mobilitet og valgfrihed til borgerne. Derfor giver det ikke mening, at myndighederne ikke har reageret hurtigere, når vilkårene er så ringe, som de er i København. Nu må vi appellere til, at planerne om en fjernbusterminal bliver gjort til virkelighed uden unødige forsinkelser. Vi forstår godt, at ting tager tid, og vi er tilfredse med, at Vejdirektoratet har fremsat en konkret plan, men fire års yderligere ventetid er godt nok lang tid.”
Læs mere om de samlede trafikale konsekvenser af Distortion 2019 på eventets hjemmeside.