Offentlig kørsel
|05.10.2018Statsminister Lars Løkke Rasmussen lagde ud med et højt ambitionsniveau for transportsektoren, da han i sin tale ved Folketingets åbning tirsdag erklærede, at ”om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nul-udledningsbil.”
Regeringen tager ifølge statsministeren første skridt i næste uge med et nyt luft- og klimaudspil. Det fremgår endnu ikke, i hvilket omfang udspillet vil indeholde visioner og planer for konvertering til alternative drivmidler i den kollektive bustrafik, men adm. direktør i Danske Busvognmænd Michael Nielsen glæder sig over regeringens fokus på grøn omstilling – for i den kollektive bustrafik medvirker man allerede til netop dette:
”En bus kan erstatte op mod 50 personbiler. Det afhjælper ikke blot trængsel, men er en klar klima- og miljøgevinst, hvad enten bussen erstatter el-, benzin- eller dieselbiler på vejene. Det er derfor vores klare opfattelse, at en ambitiøs klimastrategi bør indeholde en klar styrkelse af den kollektive bustrafik, der hver dag bringer samfundets mobilitet i en mere bæredygtig retning,” udtaler Michael Nielsen og tilføjer: ”Dertil kommer, at teknologien for alternative drivmidler til busser boomer i øjeblikket. Rigtig mange operatører melder sig klar til at tage et ansvar i samarbejde med politikere og beslutningstagere, og vi ser allerede i 2019 de første bæredygtige løsninger i fuld drift,” konstaterer Michael Nielsen med henvisning til de elbusløsninger, der skal implementeres i Roskilde og København.