24.04.2024

Debat: DPT og flere partier vil reservere millioner til grønne busser som kompensation for højere dieselafgift

Der skal også sættes penge af til turistbusserne, når millionpulje til grøn omstillingen af vejtransporten skal udmøntes, mener Dansk PersonTransport, Enhedslisten og SF. Transportminister, Thomas Danielsen, har sat gang i en analyse af rammerne.


I et debatindlæg i Altinget skriver turistsektor- og kommunikationschef i Dansk PersonTransport, Jens Hvid Bang, at det ligner, at busserne ligefrem er blevet helt glemt i forhandlingerne, og det er en meget nøjagtig beskrivelse, skal man tro Enhedslistens Søren Egge Rasmussen.

”Der har ikke været nogen drøftelse om busserne, så jeg anerkender fuldt ud, at det her emne er overset i forhandlingerne. Jeg vil meget gerne tage det op, så vi kan se på, hvordan vi kan tilgodese dem også,” siger han.

Især turistbusserne rammes hårdt. Det kommer ifølge Jens Hvid Bang blandt andet til udtryk ved, at man stadig kun kan vælge mellem et ganske lille udvalg af kinesiske modeller, hvis man som vognmand ønsker at stille om til eldrift.

Samtidig er regningen, ligesom det gælder for lastbilerne, mellem to og tre gange højere end dieselmodellerne.

Der er ifølge Danmarks Statistik aktuelt 4.720 turistbusser i Danmark, der ifølge Dansk Persontransport gennemsnitligt kører 75.000 kilometer om året.

Med et brændstofforbrug på tre kilometer per liter diesel, betyder det, at den samlede regning for afgiftsstigningen på diesel for turistbusserne alene løber op i omegnen af 60 millioner kroner om året.

Derfor er det rimeligt at bede om et beløb i samme størrelsesorden i tilskud, mener Jens Hvid Bang fra Dansk PersonTransport.

”Den stigende dieselafgift vil ramme hele vejen rundt. Både i den kollektive bustrafik, som jo allerede er ret økonomisk udfordret i forvejen, men også på turistbusserne. Derfor synes jeg, at det er naturligt, at busserne bliver kompenseret her,” siger han.

Jens Hvid Bang peger konkret på, at pengene kan komme fra den pulje på i alt 750 millioner kroner, som partierne bag Grøn Fond har afsat til omstilling og effektiviseringer af vejgodstransporten frem mod 2030.

Den idé kan ordførerne fra både Enhedslisten og SF godt bakke op om.

”Det er vigtigt, at busserne ikke ender som de eneste, der ikke får en hånd til at lave den grønne omstilling,” siger Sofie Lippert, transportordfører i SF.

Læs hele interviewet her