
Hos DPT er holdningen, at ressourcerne skal bruges dér, hvor de gør mest gavn for borgerne – og busser kan i mange tilfælde levere bedre og billigere mobilitet end tog.
Baggrunden for debatindlægget er DPT’s nye analyse ’Fra tomme tog på dyre skinner – til mere mobilitet for pengene’, som peger på, at visse jyske togstrækninger kan erstattes med busdrift. Det vil både give flere og mere fleksible afgange for borgerne, samt være en billigere løsning. Analysen er principiel, fordi den udelukkende ser på de togstrækninger på det statslige jernbanenet, som det i september blev annonceret, at DSB skulle overtage driften af. Dermed fokuserer den på de linjer, hvor beslutningen om den fremtidige drift endnu ikke er endeligt fastlagt, og hvor der fortsat er mulighed for at gentænke løsningerne.
Dyre tog med få passagerer
Analysen peger særligt på to togstrækninger, Struer-Thisted og Herning-Skjern, hvor forholdet mellem udgifter og antal påstigninger er markant skævt.
På Struer-Thisted koster togdriften mindst 8,5 kroner per personkilometer i offentligt tilskud – og helt op til 14,8 kroner, når vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen medregnes. Til sammenligning kan busdrift leveres for omkring 2,0 kroner pr. personkilometer hos Nordjyllands Trafikselskab.
På Herning–Skjern koster togdriften 5,3–9,4 kroner, mens busdrift i gennemsnit koster 2,0 kroner hos Midttrafik.
Påstigningstallene viser samme billede: på den travleste station mellem Struer og Thisted stiger der 60 personer på dagligt, mens der på den mest øde kun er to.
Samtidig er situationen for jernbanen mange steder alvorlig. Ifølge Banedanmark har flere strækninger kun et til fem års restlevetid, hvis der ikke investeres massivt i vedligehold. Erfaringer fra Nordjylland viser desuden, at moderne ekspresbusser – de såkaldte “tog på gummihjul” – allerede binder byer effektivt sammen og tilbyder høj komfort.
Hos DPT mener vi, at busdrift i langt højere grad kan matche den faktiske efterspørgsel, give flere afgange og større fleksibilitet for borgerne samt være en billigere løsning. Vi foreslår derfor, at togstrækningerne Struer-Thisted og Herning-Skjern omlægges til busdrift, og at der gennemføres en bred analyse af alle danske togstrækninger for at vurdere, hvor busser kan levere samme eller bedre service for færre penge.
Debatten er i gang
Forud for debatindlægget lavede Altinget en artikel, som omhandler DPT’s nye analyse. Hos DPT følger vi debatten tæt og vil fortsætte arbejdet for, at midlerne i den kollektive transport bruges dér, hvor de skaber mest værdi for borgerne. Kollektiv transport er kernevelfærd, og det handler ikke om at vælge tog fra, men om at sikre mest mulig mobilitet for pengene.
Læs mere hos Altinget:
Busser kan give mere mobilitet for pengene end tomme tog på dyre skinner
Efter historier om togskinner i ringe forfatning: To lokalbaner i Jylland bør lukke og erstattes af bus, lyder nyt forslag