Vores administrerende direktør Michael Nielsen og erhvervspolitiske konsulent Alexander Höilund repræsenterede den danske branche ved mødet, hvor der blev drøftet:
CO₂-standarder for nye køretøjer
IRU vedtog en ny holdning til de kommende krav, hvor der blev advaret mod urealistiske reduktionsmål uden tilstrækkelig ladeinfrastruktur og teknologisk fleksibilitet.
Revision af Clean Vehicles Directive
Der var stor opmærksomhed på behovet for sammenhængende definitioner og realistiske mål for grønne køretøjer i offentlige indkøb – især i lyset af branchens omkostningspres og infrastrukturudfordringer.
Udbudsregler
IRU arbejder for færre direkte tildelinger og mere fair konkurrence, hvor små og mellemstore virksomheder får bedre adgang til markedet.
Kommissionens synspakke
Et nyt forslag fra EU-Kommissionen skal forbedre både køretøjskontrol og dataudveksling på tværs af grænser – et vigtigt skridt mod en mere effektiv og digitaliseret kontrol af køretøjers syn og tekniske stand.
Mødet understregede, at fremtidens EU-regler i stigende grad vil påvirke rammevilkårene for danske transportvirksomheder. Derfor er det vigtigt for Dansk PersonTransport at være med ved bordet og sikre, at vores medlemmers interesser bliver hørt.