Danmarks ældste busvirksomhed: ”Det er pokkers alvorligt, for at sige det ligeud”
Edelskov Bus er 98 år gammelt, men der skal alvorlige tiltag til, for at busselskabet vil kunne fejre sin næste runde fødselsdag. Med en spritny luksus-dobbeltdækker i garagen og 12 chauffører sendt hjem, sidder direktør og ejer Carsten Baggers og rykker rundt i regnearket.
20 marts 2020

”Vi har aldrig været så godt kørende, som vi er nu, og vi har aldrig haft så lidt at lave som nu”, siger Carsten Baggers, direktør og ejer af Edelskov Bus. Den nyeste investering, en superflot, luksuriøs dobbeltdækker med læder på alle sæder til fire millioner kroner, står på pladsen foran Edelskov Bus. Den nåede lige at trille ind, inden corona lukkede Danmark ned, og så blev den stående. Der er ingen at køre med.

”Vores forretning er stoppet 100 % op. Der er intet, der kører. Som i slet ingenting. Det startede faktisk en 8-10 dage, før alt rigtigt gik løs. Vi kører både i Danmark og i udlandet, og efterhånden som messer, seminarer og møder blev aflyst, væltede det ind med aflysninger på stribe,” fortæller Carsten Baggers. Edelskov Bus har måttet sende alle 12 chauffører hjem og lade dobbeltdækkeren og de andre busser stå i garagen.

”Alle mine chauffører er ansat på 37 timer, så jeg har ikke bare lige kunnet skille mig af med mine folk over natten og sige ”der er ikke mere fra i morgen”. Vi lavede en midlertidig hjemsendelsesordning, dagen inden aftalen blev landet i regeringen. Nu ved vi ikke, hvad vi skal gøre – skal vi rulle den tilbage og bruge den anden løsningen eller hvad? Vi ved det ikke på nuværende tidspunkt, og vi venter stadig svar fra vores arbejdsgiverforening. Men vi laver naturligvis den løsning, der er bedst for vores chauffører,” siger Carsten Baggers.

Ny bus til 4 mio. står stille

Edelskov Bus A/S har satset på at være frontløbere inden for miljørigtige busser. Det har betydet betragtelige investeringer i nye, moderne busser og i luksusbusser som dobbeltdækkeren og den VIP-bus til mere end 3 millioner, de har bestilt til levering i foråret.

”Nu står vi med helt nyt materiel, som vi ikke kan gøre noget med, og det er jo ganske forfærdeligt”, fortæller Carsten Baggers og fortsætter: ”Vi kører fra dag til dag, aftale til aftale med erhvervsrejsebureauer, virksomheder, foreninger og så videre i Danmark og udlandet. I 2020 var ordrebøgerne nærmest fyldt op frem til efteråret, vi har aldrig haft så meget forudbestilt kørsel i forbindelse med alle de store internationale arrangementer, der skulle afholdes i København over sommeren. Og nu er alt afbooket. Det betyder, at vi ingenting har at lave nu og ingenting at bruge vores busser på.”

”Jeg fik en god idé sidste lørdag. I Tyskland var tingene jo meget normale i forhold til her, de har slet ikke været lukket ned i det er omfang. Jeg nåede at få landet en aftale søndag middag med en tysk kollega, om at jeg kunne sende fem busser til ham, der skulle køre i Tyskland. Men klokken 17 samme dag kom pressemeddelelsen om, de lukkede Tysklands grænser klokken 6 næste morgen, og der røg sidste mulighed for at holde nogen af vores busser i normal drift.” fortæller Carsten Baggers ærgerligt.

Danmark blev lukket

”Jeg gjorde simpelthen det, jeg satte hele molevitten ind i et regneark, og så sagde jeg: det her, det kan fjernes med det samme, det her kan jeg fjerne på sigt, og det her kan jeg midlertidigt sætte stand-by, og det her det står fast, og det skal betales, uanset om busserne kører eller ej. Det er en rasende svær situation,” fortæller Carsten Baggers. Han tog fat i finansieringspartnere som banker, leasingselskaber og leverandører med servicekontrakter og prøvede at få nulstillet så meget som muligt, efter statsminister Mette Frederiksen gik til pressemøde og lukkede Danmark ned.

”Jeg har det også sådan, jeg føler, jeg har greb om rattet lige nu. Jeg føler stadig, jeg ved, hvor jeg styrer hen.  Men problemet er, at hvis der ikke kommer nogen pakker, som understøtter den tabte indtjening, vi har …” Carsten Baggers stopper lidt og fortsætter: ”Lige nu er det som at gå ud i skoven i frostvejr og tisse bag træet i bukserne, for det varmer lidt, men det bliver fandme koldt og ubehageligt lige om lidt.”

Er der overhovedet et liv efter krisen

Carsten Baggers råber vagt i gevær, for det er ikke kun krisen, der skal overleves for ham og alle de andre virksomheder og brancher i krise. Når Danmark åbner igen, vil der fortsat være store problemer, for udgifterne vil vælte frem:
”Virksomheder som f.eks. brændstofleverandørerne, de kommer ikke bare og siger ”I kan bare fylde tankene op igen” og bruge for 3-400.000 om måneden. De vil have penge forud, fordi de ved godt, at kassen er tom. Det samme kommer til at gælde værksteder og lignende. De vil nok også have penge forud, for de ved, branchen er i knæ. Det bliver branchens helt store problem; Der er ikke nogen, der bare åbner op for hanerne, når det her er færdigt. Det kan godt være, vi lige nøjagtigt overlever krisen, men vi er har ikke råderum eller luft til det, der kommer bagefter,” konstaterer Carsten Baggers.

”Firmaet bliver 98 år i år. Det ville være virkeligt ærgerligt, hvis vi ikke nåede de 100. Men ingen ved det. Jeg kan ikke bare kaste håndklædet i ringen og sige ”nu er alt ad helvedes til”, for vi har medarbejdere, der er rasende bange for at miste deres arbejde. Og jeg vil også gerne sidde her om to år og være med til, at virksomheden kan fylde 100. Og at vi kan få den nye flotte dobbeltdækker ud at køre.”