Danmark: Størst med elbusser?
Danmark har vundet førsteplads i nyindregistrerede elbusser i 2019 med 80 nye elbusser. Dansk PersonTransport er glade for førstepladsen, men mener ikke, det er et kapløb; det vigtigste er ikke antallet af busser, men at vi arbejder os mod en klimavenlig kollektiv transport og flere passagerer, der bruger den.
20 januar 2021

Mediet www.sustainable-bus.com rapporterer om en flot 1. plads til de danske elbusser i 2019.

Ifølge opgørelsen fra Transport & Environment var Danmark det land, hvor den største andel (78%) af nyindregistrerede busser var elbusser. Danmark er efterfulgt af Luxembourg, Holland og de øvrige skandinaviske lande. Førstepladsen skal ses i lyset af, at der – ifølge opgørelsen – kun er registreret 98 nye busser i Danmark.

Der kom cirka 80 nye elbusser på gaden i 2019. Startskuddet gik – som de fleste nok husker – med bybusserne i Roskilde i april 2019, og sidst på året var det linje 2A i hovedstadsområdet, Ballerup og Egedal Kommuner samt Aarhus by, der fik glæde af elbusser.
Hos Dansk PersonTransport er man glade for, at elbusserne har fået luft under vingerne i den danske, kollektive bustrafik og venter sig meget mere af fremtiden. Foreningen mener dog ikke, at der er tale om et kapløb mod nabolandene og andre europæiske nationer i kampen om flest elbusser.
”De danske kommuner, regioner og trafikselskaber bør gøre præcis, som de har gjort; indføre de nye teknologier i et fornuftigt tempo der, hvor de giver bedst mening,” mener sektorchef Lasse Repsholt.

Flere elbusser på vej…
Dansk PersonTransport gør opmærksom på, at i løbet af 2020 er der ikke kommet nogle nye elbusser til i Danmark.
”Det er ikke for at ødelægge den gode stemning, og vi opfatter det heller ikke som noget problem. Trods coronakrise og en generel uro om den kollektive trafiks fremtid har trafikselskaberne formået at planlægge og gennemføre nye udbud af elbusser flere steder i landet. Det betyder, at der i 2021 kommer 151 nye elbusser på gaden og i 2022 yderligere 247. Derudover satser mange trafikselskaber på fossilfri drift med HVO for de buslinjer, hvor elbusdrift er mindre oplagt,” siger Lasse Repsholt.

…og flere skal køre med dem
”Om vi er nummer 1, 2 eller 3 i forhold til antal elbusser, er ikke vigtigt. Der er en klar kurs mod mere klimavenlig bustrafik i hele landet. Vores hovedprioritering er ikke at tælle elbusser. Hovedprioriteringen er at skabe et kollektiv trafiksystem, der tiltrækker så mange passagerer som overhovedet muligt til en klimavenlig transportform. Det er vejen frem for at knække kurven med stigende klimabelastning fra persontransporten,” afslutter Lasse Repsholt.

Læs mere:

In Denmark, Luxembourg and Netherlands over 2/3 of bus registrations are ZE

https://www.sustainable-bus.com/news/transport-and-environment-zero-emission-buses/

Magasinet Mobilitet nr. 1 / 2021